torsdag 13 juli 2023

Att driva stall

 För er som ser drömskt på detta med att driva stall och har precis börjat med detta, kommer få en rejäl chock. Det ÄR tufft att driva stall, eget stall eller inte. 

Ibland vill man ju bara koppla av..

Jag står vanligt inackorderad i ett privatstall men är typ "stallchef" över islandshästdelen. Även om alla stallkamrater är underbara så är det ett konstant fixande. Antingen är det folk som ber om saker eller önskar saker eller så är det saker som måste åtgärdas, repareras, förberedas inför nästa säsong osv. Det är ett evigt planerande, fixande, trixande. Nu har jag tur med stallkompisarna, de är underbara,  men är det folk som inte kommer överens med varandra så är det nästan omöjligt att få en härlig miljö. 

Just nu under sommaren har jag detta i mitt huvud:

  • Vinterbaljorna måste repareras
  • Staketet/Tråden börjar bli dålig och måste få sig en översyn och antagligen bytas ut
  • Hur ska jag göra med leran i hagen i höst, särskilt runt grindarna?
  • Är det för mycket gräs i hagen? Inga hästar som är överdrivet feta? Eller börjar gå ner i vikt.
  • Hur är det med hösilaget? Kommer gårdens bonde leverera bra kvalité?
  • Städddag snart. Vad behövs för att vi ska fixa städningen? Städmedel, städutrustning, kanske en dammsugare? 
  • Fika till städdagen.. glöm inte.
  • just ja, vi ska ha stallmöte på städdagen också. Pass för augusti, kanske september och så snacka om hur sommaren har varit och vad vi kan förändra nästa år. Får inte glömma papper och penna.
  • Det börjar bli lite väl belamrat i stallet med hästprylar. Måste komma ihåg att be alla på stallmötet att bara ha 2 täcken, borstarna i lilla korgen och resten i skåpen.. Annars ser det stökigt ut och det blir så dammigt
  • Vi har lite korta personer i stallet som inte når upp till våra höautomater i taket. Måste komma på en lösning där med automaterna för alla 5 boxar.
  • Det var ngt med ett hösegel också, att ngn behövde förändra det. Får assistera där
  • Behöver jag påminna stoflocken om att införskaffa automat i hagen? och kanske en ny vattenbalja för sommaren?
  • Strömaterial till boxarna. Ska jag beställa eller inte?
  • Hur ska vi göra med rutinen på vintern? Något som behöver förändras?
Ovanpå allt detta så är det Teos träning som jag försöker förbättra, kanske åka på kurs (?) och så mitt privata liv med Ida, som jag har koll på eftersom hon har insulinom och på samt min pappa som inte mår bra. Plus mitt hem där jag måste vinterpreppa med ved, bygga om lite saker och så hjälpa mamma med att hämta en hund i Småland och så skjutsa en häst till Småland.. 

Joo, det är mycket och risken är ibland att stallets jobb tar över allt annat. Ska nog börja med att INTE svara på messenger mellan 9-15 och sedan även inte efter 19.. För risken är att det blir lite för mkt messenger-diskussioner, goda diskussioner som jobbiga.. 

Ibland önskar jag att jag stod i ett stall där jag inte behövde tänka alls.. eller ha min egna lilla gård utan några inackorderingar. 

Livet vore så mycket enklare då, fast jag skulle nog inte vilja ändra på någonting. Jag trivs ju :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar