tisdag 6 december 2022

Aldrig mer polarpads

 Jag har använt polarpads på Solfari, på framhovarna, förra året och jag tyckte det gick så bra så jag tänkte utöka detta på både Solfari och Teo. 

Sagt och gjort, för ca 4 veckor sedan slängde jag på polarpads på båda, då det kom väldigt mycket snö.. Sedan har de fått sitta på eftersom jag vill inte att hästar ska gå i hage utan snösulor, då de kan få mycket snö i hovarna och halka/vricka benen.   

För sisådär 2-3 veckor sedan kände jag att något kändes konstigt på Teo. Han liksom rollade lite men efter att ha kontrollerat ben, hovar, kropp så fick jag helt enkelt inse att han helt enkelt var lite seg på att jobba. Kanske lite hösttrött eller något.  Ack så fel jag hade!!

För igår tog jag av snösulorna (alltså polarpadsen) och där fick jag se anledningen till att han har känts lite stum, ojämn i rörelserna. Två hål i sulan!!! På alla 4 hovar. 

Polarpadsen har två knölar i tån där själva metallen fästs och dessa hål har då tryckt så hårt in i Teos sula så han har fått rejäla bucklor i sulan. Inte bara i en sula utan i alla 4 hovar och det är rejäla bulor kan jag lova. Inte undra på att han har protesterat. Stackars lille gubben..

Nej, nu kan jag lova att jag aldrig mer kommer använda polarpads.. 

Det ni ser är undersidan av polarpadsen.. Ser ni de små knölarna efter metallen? Precis där gröna materialet börjar? Dessa knölar har då tryckt rakt in i sulan på Teo.. 
Notera de två hålen i tån på Teos sula.. Och nej, hans sula är inte mjuk men den är inte stenhård heller.

Polarpadsen åkte i soptunnan där de hör hemma.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar