torsdag 9 juni 2022

Hovis och Foderstatsberäkning

 Vilken dag!! Hovis ringde mig typ 08:45 och meddelade att bilen hade punka. Då bilen hade fått punka typ 1 minut från mitt stall så åkte jag till hovis och kollade läget. In med däcket i min bil och så åkte vi iväg för att laga punkan.. Ca 1,5 timme senare så var punkan ett minne blott och hovisens bil stod utanför stallet. MEN! 1,5h försent mot planerad ankomst då och jag skulle till jobbet efter skoning.

Snabblösningen blev att jag bad kollega på jobbet göra halva mitt jobb och sedan gjorde jag resten via datorn i stallet. Hovis skodde 3 hästar och tog av skorna på min lille Solfari. Han behöver inga skor när vi inte tränar så aktivt ute i skog och mark och dessutom har han hårda hovar och kan gå barfota.

Städa rent hela stallet efter hovis, släppa ut hästar, mocka och så åka hem.. Det var ca 10 timmar i stallet det.. :-)

Jag har haft lite kul med att räkna ut foderstat på våra hästar. När man förstår hur man ska räkna så är det väldigt roligt, så jag har mekat ordning en excelfil där jag nu mer eller mindre bara fyller i hästens önskade vikt och vad för foder den äter så visas det mesta. Sånt gillar jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar