måndag 16 maj 2022

Ny häst i stallet

 I helgen kom Balder, (eller som han egentligen heter på passet Nökkvi) men han kallas tydligen för Balder, så hädanefter kallar jag honom bara för Balder.

En liten söt svart islandshäst som kom från Island i oktober 2021. Väldigt cool, väldigt flockvettig så i söndags släpptes de ihop. I normala fall brukar jag låta ny häst gå vid sidan om i några veckor men det fungerade inte riktigt den här gången, så det fick bli en natt på box och sedan hopsläpp dagen efter. 

Perfekt ihopsläpp!! Precis som det ska vara. Teo brydde sig knappt men Solfari blev överlycklig över en ny lekkamrat. Det galopperades, busades och av och till blev till riktigt slagsmål mellan Solfari och Balder, mestadels för att Solfari aldrig lät Balder vara ifred. 

Solfari & Balder

Svipa - isisstoet som går vid sidan om - brydde sig inte alls om pojkarna utan var nöjd att mumsa på gräs i sin lilla hage. 

Jag bevakade hästarna under hela dagen och medan jag ändå var där så passade jag och min nya stallkamrat att begränsa tillgången till bete. Det är på tok för mycket bete i vår hage så vi behöver gränsa av betet. En eller två storhästar får komma ner och beta den delen som vi inte tillåter att våra hästar betar. Första gången vi gör på detta sätt men det blir helt enkelt för mycket käk för våra små isisar.

Gänget:  Teo till vänster, Solfari i mitten och Balder på högra sidan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar