måndag 7 december 2020

Kutterpån VS Spånpellets & Foderknölar

 Lektion med härliga ekipage blev lördagsmorgonens arbete. Underbart! 

På kvällskvisten blev det longering av Teo, inte ofta jag longerar men ibland känner jag att jag vill se honom från marken och så blev det i lördags. Trav och galopp på en ca 10 meters volt. Riktigt trevligt att se honom röra sig.

Söndagen var det morgonfodring på schemat, så jag släppte ut alla hästar, mockade alla boxar, förberedde insläppet i alla boxar och fixade och donade. Det är så mysigt när man inte har bråttom så jag åkte från stallet vid 12-tiden.

Men! När jag mockade mina boxar så bestämde jag mig. Aldrig mer spånpellets!! Pellets är säkert jättebra men det passar inte mig och mina hästar. Det blir en hård platta, fruktansvärt jobbigt att mocka bort kisset för man får riktigt gräva sig ner i den hårda plattan för att vända på allt och sedan blir det kockor av både det kissiga spånet och det vattenfuktade spånet och så vet man inte riktigt vad man ska slänga. Kisset är visserligen mörkare men helt plötsligt har man en box med massa fuktade kockor istället för fluffigt spån. Dessutom dör mina handleder av detta hårda arbete. Teos box är ljus och fin men Solfaris hela box är en halvmörk fuktig kissplatta då han kissar lite överallt och snurrar runt överallt. Jättelätt att bara mocka bajs men jag vill ta bort kisset också. Pellets måste vara superbra i en lösdrift kände jag men absolut inte i boxarna. Så jag kommer gå över till kutterspån. 

På söndagskvällen blev det åter stallet med lite volt-arbete, övade volter hit och dit med tydligt byte genom skänklarna och så tempoväxlingar. Han gick riktigt bra!

Foderknölar.. Eller jag tror Teo har foderknölar. Det är hårda knölar som dyker upp under sadeln, ganska många faktiskt och ganska stora. Jag har provat det mesta med alsolsprit, tvätta hästen ofta med hexocil och annat, nu senast rider jag med renskinn. Ingenting fungerar. Men det är en sak jag inte har testat ordentligt. Protein eller rättare sagt borttagandet av protein..
Jag vill ha "kick" på Teo när jag rider så jag ger honom både havre och betfor ca 30min före ridning eftersom jag tycker han är lite slö men jag minns också att förr i tiden pratade man om foderknölar på hästar som fick för mycket protein, dvs havre och betfor..  Båda energikällorna har väldigt mycket protein. Så, nu ska jag prova! Teo får bara grovfoder i en månad och om knölarna försvinner så vet jag varför. Knölarna gör varken ont eller irriterar honom men självklart vill jag inte ha en häst med massa knölar på ryggen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar