torsdag 29 oktober 2020

Test av Kutterspån VS Stallpellets

 Jag har alltid gillat kutterspån, det blir fluffigt och suger upp kiss bra men kan ibland vara lite svårmockat pga stora "flak" av kutter samt dammigt. Spånpellets är lite mindre dammiga, suger upp mer, man tar inte med sig ngt extra när man mockar men det blir som en tung botten som sitter i boxen.. 

Nu verkar något ha hänt med mina hästar för det har gått åt på tok för mycket spån. Så nu ska jag göra ett experiment. 

Jag har ganska mycket statistik på kutterspån... Så här ser det alltså ut:

Kutterspån:

1 häst: mars 2019 till juli 2018. 2 pallar (36balar). Åtgång:  36 balar / 15 månader =  2,4 bal / månad
2 hästar: aug 2020 till okt 2020. 2 pallar (36balar). Blir lite missvisande mot ovan eftersom jag fyllde två tomma boxar mot ovan, så jag tar bort 8 balar och även de två jag sålde.
Åtgång: 26 balar / 3 månader = 8,6 bal/månad / 2 hästar =  4,3balar / häst och månad.
Prislappen har alltid varit: 59kr/bal

Spånpellets:

 Nu har jag som sagt köpt spånpellets.. Ska bli intressant att se hur åtgången blir där. 
2 hästar: nov 2020 till ?? 52 balar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar