torsdag 19 december 2019

Årsbokslut

Ja, nu närmar vi oss årsslutet och jag brukar summera året så här nära inpå årskiftet. Det har hänt en hel del om man tittar bakåt..

Vår älskade Kjartan gick bort i kolik precis i början på året - otroligt sorgligt och han är väldigt saknad, både av hästarna och av oss. Hästarna var en mer stabil flock med en gammelgubbe i hagen och jag saknar hans ödmjuka men väldigt tydliga bestämdhet.


Lite senare på året togs även ponnyn bort i flocken, också han en äldre herre. Han fick tyvärr aggressiv cancer och fick tas bort rätt omgående. Sorgligt med två äldre hästar som försvann så fort efter varandra och båda behövdes för flockmentaliteten, utan dem så blev Teo en riktig drake och Mestur fick långtråkigt.


Jag har köpt unghingst också!! Men jösses vilket impulsköp detta var. Men jag är nöjd och han kommer hämtas hem snart också efter 1 års hingsbete.


Några få tävlingar har jag hunnit med också men jag har lagt tävlandet lite på vilande läge då jag dels tycker tävlingsreglementet förändras så mycket, dels är tävlingarna fulla så fort och dels är vi inte redo för tävlande. 


På hemmaplan har staket byggts, gångväg anlagts och ved kapats. Kök har byggts - gjordes det detta år?? Ja, faktiskt.



Träningshästar har jag också haft några månader. En äldre herre som behövde tränas upp och en unghäst som skulle ridas in. Jag tackar återigen för förtroendet att få ta hand om dem i några månader.


En liten längre långtur hann jag med i somras också. 

Och en resa med jobbet till Frankrike..

Annars har väl livet rullat på.. Jobbat på tok för mycket, träffat vänner på tok för lite.. Hjälpt min bror att flytta, hjälpt honom också med att städa upp nya tomten lite. 

Planer inför 2020... Hmm? Tävla lite men jag tror nog jag håller mig hemma mestadels, jag har tappat lite tävlingstagg just nu - antagligen för att Teo inte riktigt är på samma nivå som Brana var.. Så det blir nog mer hemma och stall med sysslor som att bygga ordning hagen (igen) inför ankomst av unghäst.  Lära känna Sólfari, lära honom det sedvanliga som typ ledas, gå med som handhäst osv. Sedan är det nog hemmet och bilen som behöver fokus.. Isolera tak, golv, byta ut en del golv och bilen behöver lite uppfräschning av delar.  Fortsätta med målandet av fönster. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar