torsdag 16 mars 2017

Ryttarförsäkarn

Det löper som en brinnande napalm just nu.. Två hästägare som valde att ignorera stallets varning för att de kanske kanske har kvarka i stallet och de åkte och tävlade ändå på två olika tävlingar, samma helg.  Tråkigt men de har fått sin beskärda del av bannor nu..  så dit tänker jag inte dra detta..

Men, jag funderar lite på hur lätt det är att signera en försäkran om att just min häst har varit frisk i 3 veckor och inte stått i stall där smitta har förekommit de senaste 3 veckorna eller inte umgåtts med hästar inom 3 veckor som har varit sjuka. Det är så lätt att signera denna försäkran utan att förstå dess innebörd. För du garanterar att din häst är frisk och din häst ska inte smitta någon annan häst på tävlingen eller på tävlingsplatsen (för det är oftast i andras stall tävlingar äger rum).

"Ryttarförsäkran
 Jag accepterar och lovar att följa villkoren i Fipos uppförandekod. 

 Jag försäkrar härmed på heder och samvete, att under de tre senaste veckorna, räknat från denna dag, har hästen: Namn:…………………………………………………………………………….…
SIF regnr:………………………………………. 

- icke visat tecken som kan tyda på smittsam sjukdom. 
- icke varit uppstallad i stall, där smittsam sjukdom mig veterligen förekommit, 
- ej heller på annat sätt varit i kontakt med annan häst, som såvitt känt kan misstänkas ha haft någon sjukdom och 
- är erforderligt tränad för tävlingsdeltagande samt i övrigt mig veterligen frisk. 

Överträdelser av dessa förbindelser kan leda till åtgärder vidtagna av Svenska Islandshästförbundet eller Feif"

Om man läser detta så är det ganska tufft.. Leda till åtgärder... Man kan m a o bli avstängd från tävlingar vilket inte är så roligt..

Det gäller att tänka efter om det är värt det. Att förlora pengar är aldrig kul, särskilt då man kanske satsat lite extra på tävlingar men att riskerat att smitta en hel bunt hästar på tävling och eventuellt då andra hästar där tävlingshästarna står - nää, det är nog inte värt det..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar