fredag 15 mars 2024

Häst-träning

Kugghjulet rullar på... det är därför jag inte skriver så mycket. Men Teo och jag tränar på. Det är mycket voltarbete just nu eftersom dels är volten suverän just nu och sedan så har jag helt plötsligt fått en träningshäst. Ett sto, väldigt samarbetsvillig, väldigt mycket vilja,  lite skadehistorik, lite annan historik men som sagt, ett väldigt trevligt litet sto.

Teo och jag jobbar på tölt ett varv på volt, galopp samma volt och så byte varv, tölt ett varv, galopp ett varv och så tölt. Då får jag in så mycket på en gång, böjning, tölt, rundning, halvhalt, korrekt fattning på rätt ställe, korrekt nedsaktning på rätt ställe, reaktion, samarbete, tydlighet från min sida, lyhördhet från bådas sidor och tempoväxlingar osv osv. Jag älskar åttavolter. 

Stoet och jag tränar just nu från marken. Det är mycket kommunikation och att hon ska lita på mig oavsett vad som händer. Så jag tömkörs-longerar vilket innebär att jag har longergjord, linor och växelvis står i mitten och driver på, växelvis byter varv och går med henne. Mycket röst-nedtagningar där hon får godis vid varje halt. Kan lova att hon gärna stannar men hon stannar med bakdelen under sig, det gillar jag. Linorna sveper runt hennes bakben/bakdel och hon är känd för att vara bakskygg men det har jag inte märkt. Utnyttjar varje tillfälle med att utmana hennes flyktkänsla genom att placera henne i trånga utrymmen, stannar gärna där hon tycker saker är läskiga och gör om om om om varje gång hon reagerar "negativt" - alltså med flykt som egentligen är rätt reaktion men jag vill ha en stabil pålle just nu som står still och inväntar mina beslut.

Hela stallet rullar på som det ska nu och jag behöver inte vara lika mycket PÅ som jag har varit tidigare. Nu kan alla, alla vet vad som ska göras och det är inte många frågetecken. När man har rullat in i rutinerna så blir det också lättare att göra alla sysslor, vilket märks för alla jobbar snabbare och enklare. Sånt är kul att se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar