onsdag 25 oktober 2023

Morgonfodring

 Jag har, i vårt stall, morgonfodringarna alla vardagar. Det gör jag eftersom det är jag är den som är typ stallchef i vårt stall, det är jag som driver det framåt om jag får skriva så. Jag mekar med alla saker, bygger, reparerar, ser till att alla trivs (hästar som människor) och hjälper till där jag kan. Jag är även ett kontrollfreak som vill ha koll på det mesta. 

Så, jag har valt att ta alla morgonpass på vardagar inkl de rullande pass alla i stallet ingår i, vilket i nuläget är ett vardags-kvällspass i veckan där man tar in hästarna, ger dem käk, riggar automater i boxar som hagar och tar på/av täcken. Helgerna rullar också och där tar man 1 hel helg på rullande schema, vilket i nuläget är var 5:e helg. Alla andra helger kan man vara helt ledig då den som har helg mockar och gör allt vid utsläpp/intag. Rätt skönt faktiskt. 

Morgonpassen skiftar lite tidsmässigt beroende på hur mycket som ska göras. På somrarna är det ingenting alls och på vintrarna är det massvis. I nuläget (höst) tar ett morgonpass i mitt tempo ca 30min. Då sätter jag morgonfoder på svällning, täckar av/på vissa hästar, sätter grimmor på samtliga, ger de hästar som ska ha kraftfoder, börjar promenera ut med hästar i hagar, checkar av staketen lite snabbt med pannlampan, sköljer rent baljor, sopar vårt stall, gången ut från vårt stall och vägen ut genom ytterdörren i storstallet, släcker och stänger dörrarna.  Jag försöker ta ut fler hästar samtidigt så jag slipper gå så många gånger till hagen men i nuläget blir det ändå 3 ggr. Ska försöka komprimera det till 2ggr men att ta fler hästar (som dessutom är lite stridspittar) är inte det enklaste, man måste verkligen ha koll på dem och ha koll på att de inte tar till flykt, så jag tappar dem - för då tar utsläppet ännu längre tid. 

På helgerna tar jag det mycket lugnare och njuter av tillvaron men vardagarna måste gå fort då jag behöver åka till jobbet. Men jag skulle inte byta ut det här mot någonting, det är magiskt underbart, energipåfyllande att åka till stallet varje morgon och säga hej till hästarna - man startar dagen med lycka. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar