måndag 13 december 2021

Isolerad vattenbalja

 Jag är lite seg på att berätta vad jag gör för något under veckorna men det kan bero på att jag gör faktiskt inte så mycket. Jag går upp, morgonfodrar, åker till jobbet, jobbar, åker till stallet, mockar, rider , åker hem och sover.  

Nu har det varit ännu sämre tempo i stallet eftersom mina stallkamrater har tagit varje morgon på helgerna och när det är mina fodringspass på helger så är det becksvart ute, eftersom jag fodrar kvällar. SÅ jag har inte gjort mycket i stallet heller.

Förutom i helgen, då jag (äntligen) hade en söndagsmorgon. Bilen var fullbelamrad med pallkragar, pallar, isolering, skruvar, såg, virke och allt annat man kan behöva. 

Målet: isolerad vattenbalja till Teo.  

Jag hade gjort en väldigt snabbt med frigolit och balja i balja bara men den höll inte måttet. Det frös snabbt och ibland hade Teo vält den också. Så nu skulle jag göra en bra isolerad vattenbalja! Vi får inte ha el till hagarna så thermobar är uteslutet - annars hade jag köpt såna direkt.

 Jag provar alltid nytt efter varje balja jag gör. Jag har haft två små där man har fått plats med en murarhink. Hinkarna var tätt placerade i en trälåda med tjock frigolit överallt och ett litet hål för mulen. De har fungerat riktigt bra, förutsatt att man fyllde på med ljummet/varmt vatten en gång per dag men då var det 3-5 hästar som drack ur dem så det gick åt vatten hela tiden. Ruljans på vattenflödet är viktigt. Men de har varit med i ca 6 år med hård hantering så det var dags att byta ut dem.

Gamla baljorna och Brana 

Så jag provade det där med balja i balja men det var riktigt dåligt. Klarar inte ens -5 grader.

Nu har jag två olika baljor. En för Solfari och hans kompis som är på 40liter, frigolitblock lätt placerade i en ganska stor trälåda och så ett lock med gångjärn. Ja, den fryser vid -20 grader, så jag skulle nog behöva åtgärda den lite mer i sommar.

Stora lådan med 40liters balja och Teo.

Så nu har jag byggt nästa då. Den är för Teo bara, eftersom han går i egen hage, Problemet med Teo är att han dricker väldigt lite varje dygn - har alltid gjort - så det är inte lite mycket flöde/multryck i denna balja så den måste helt enkelt klara att stå länge utan att det händer något med vattnet. Så den här fick bli lite justerad mot de andra.
Tjock gullfiber-isolering, en 40 liters balja som är tätad med akutfilt ( ni vet sån där folie som man har när man är chockad) och så en 25 liters hink i 40 liters baljan. Ovanpå har jag byggt ett lock som är skyddat med tjärpapper och naturligtvis är det gångjärn på locket så man lätt kan öppna. Ska bli spännande att se hur den här fungerar under de kallare tiderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar