lördag 11 september 2021

Tömkörning Solfari (unghäst)

 Idag var en skojsig dag. Först och främst morgonfodring.. Det finns inget underbarare än att morgonfodra utan att stressa. Säga "Godmorgon" till hästarna, ha en liten kelstund med dem alla medan jag sätter på grimmor, promenera lugnt och fint till hagen, släppa ut och se dem strosa iväg till gräset. Sakta promenera till stallet, njuta av morgonen, lyssna på alla ljud och sedan äta lite frukost i stallet. Mocka boxar och göra ordning inför insläppet. Mysfaktorn var hög.

Sedan åka till föräldrar för att fira pappa som fyllde 85år! Kan ni tänka er!? 85 år. Jag hoppas jag är lika pigg, glad och stark när jag är 85år. Han blev också rejält firad! Prästen hade varit där och gett blommor, trisslotter, PRO var där i 2 omgångar med blommor och trisslotter och så ringde det ideligen. Väldigt roligt att han blir firad så mycket.

Sedan mot stallet igen. Ta in grabbarna, borsta och så rida Teo. Tränade på volten i tölt med tempoväxlingar. Jag måste börja få till finliret med att öka/minska tempot. Han ska inte dippa med framdelen utan sätta sig på bakdelen när jag minskar tempot och sedan vill jag att han drar på med bakdelen först när jag ökar. Det är lite trixande, Teo stannar gärna helt när jag sänker tempot. Men det gick och som grand finale drog jag ut på grusvägen och töltade kort från stallet och drog på i högsta möjliga tempo mot stallet. Det rann om Teo när vi var klara.. Han gick sååå bra!

Solfari fick sig också en genomkörare. Först lite longering men sedan tänkte jag att jag provar lite tömkörning. Så jag knöt fast ena änden av longerlinan i grimman och sen andra satte jag fast i sidoöglan. Sedan var det bara att ställa sig bakom honom, putta på honom och så skrittade vi runt i paddocken. Svängde lite hit och dit, bad honom stannar och allt fungerade!! Snacka om enkel unghäst. Vi avslutade med att tömköra till stallet, vilket gick perfekt. Min underbara guldgule pöjk! Såå lättlärd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar