onsdag 19 februari 2020

Definition fräsch stall

Stall kan verkligen se ut på olika sätt.. Det kan vara gamla lador som är modifierade med gamla hederliga träribbor mellan boxarna eller så kan det vara ett sådan där modernt stall med plastväggar och snygga bågformade metallgaller osv.  Det spelar egentligen ingen roll enligt mig, så länge stallet är säkert, alltså en häst kan inte fasta med kropp, huvud eller hovar/ben någonstans och de kan vända i gången..

Gamla hederliga boxar med trädörrar, metallgaller mellan boxarna och hederliga tjocka stolpar.
Visst, det är lättare med nya stall då man har tänkt lite på renligheten, vilket i sin tur innebär säkerhet (brandfara med dammiga stall) men man kan inte få allt.  Det är bara att städa oftare i äldre stall och göra en rejäl tvätt på sommaren och samtidigt desinficera stallet. Det är något vi gör i min stalldel men storhäststallet verkar missa storstädningen på sommaren..

Sedan kan jag då tycka att belysning är viktigt. Ser man inget så blir det inte bra! I vårt stall är det ypperligt bra belysning.

Men så är det detta eviga tjat om luftkvalitén. När vi människor fryser tenderar vi till att stänga igen stall för att: det BLÅSER, det REGNAR, det är KALLT...  Jag tycker alltid det är lika roligt att höra när folk ger anledning till varför de stänger stallet och skyller på att hästen fryser.. Men... hästen går ju ute i ur och skur på dagarna.. Så VARFÖR skulle den då FRYSA i stallet???

Vårt stall är inget undantag. Varje morgon möts jag av stängt stall trots att det är typ 3-8 grader varmt ute. Nu har vi i den stalldel jag står i tur för vår stalldel är separerad från storhäststallet med en liten korridor så vi i min stalldel kan göra lite som vi vill. Det är en av anledningarna till att vi har vattenhinkar, så vi kan stänga av vattnet i rören så vi slipper oroa oss för att vattnet fryser (eftersom gården vägrar isolera rören).. Och vi kan ha fönstren öppna året om, så vi får fräsch luft inne i vår stalldel. Jag har även krävt att få ventiler installerade i mina boxar, eftersom de är fönsterlösa, så luften kan ventileras från fönster på motsatta sidan ut genom mina ventiler.  Tyvärr är det för få ventiler men men.. En häst motsvarar 9 vuxna människor när det gäller andning har jag fått lära mig, så egentligen krävs det typ 10 såna ventiler per box.

Jag känner att man kan köra med mottot, när det gäller luften menar jag, att om det luktar fräscht och rent i stallet på morgonen när man kommer först till stallet med fullt stall, då är luften bra!  Och det är stor skillnad på våra stall, trots att det bara är en korridor mellan dem.. Storhäststallet känner jag svettig häst, bajs, lite ammoniak och stillastående luft och så fort jag kommer in i isis-stalldelen så luktar det som ute, fräscht, friskt och massa kall luft..

Sover gott gör man också

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar