fredag 8 april 2022

Vård för ryttare

 Även ryttare kan behöva omvårdnad, som t ex massage, naprapat osv. Dels för att kontrollera att man själv är rak i kroppen samt inga problem med några leder, muskler mm. 

Jag har haft rejäla ryggproblem i några månader, har väl iofs alltid haft problem med ryggen men "det som inte dödar = skadar inte" har varit mitt mantra. Men i veckan så kunde jag knappt rida utan att det gjorde extremt ont i kotorna. Så, jag valde att för en gångs skull gå till en naprapat.

Igår var jag där och det var nog inte en dag försent. För jösses så många problem jag hade.

  • Satt fast från SI-led till kota nr 10.
  • Framåtlutat bäcken
  • Snedt höft
  • Låsta, stenhårda muskler i låren
  • Låsta, stenhårda muskler i rumpan
  • Låsta, stenhårda muskler i ryggen
Naprapaten sa att de som kommer har ett av dessa problem -  inte alla!! Hon förstod inte hur jag kunde rida, lyfta eller överhuvud taget röra mig. 

Så hon började med det värsta, låren. Vidrigt ont gjorde det men hon masserade, körde med stötvåg och dessutom såna där koppar (saker som sugs fast på låren). Kopparna var för att lossna bindvägen från musklerna för det satt tydligen fast. 

Därefter vände vi på steken och så massage på sätesmusklerna och ut mot höfterna, en ryttares mardröm tror jag. För det gjorde vansinnigt ont. Så pass ont så det kom lite tårar.. 
Lite ryggfilé-massage, även där gjorde det vansinnigt ont. Och slutligen knäckning av SI-kotan. Hon ville inte knäcka upp allt eftersom då skulle jag bli instabil och riskera att få ryggskott. 

Fått en del övningar för att få mina muskler att jobba när de ska jobba och inte hela tiden och återbesök om en vecka. 

Det är inte bara hästarna som ska få omvårdnad, även ryttaren måste få omvårdnad.

Nu förstår jag varför Teo känns sned, nu förstår jag varför sadelns placering på Teos rygg alltid ser sned ut efter ridning. 

Och efter lite fundering inser jag att min första skada skedde efter jag ramlade av Teo för sisådär 4-5 år sedan. Då jag handhästade Kjartan och Kjartan ville inte gå så jag gled av Teo bakåt och landade rakt på ryggen och efter det fick jag vansinnigt ont i rygg/höft och kunde knappt röra mig på någon vecka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar