måndag 29 juni 2015

Peter-kurs

"Hon är stark, ser flott ut, stabil form, säker tölt, bra sväv i traven och du sitter föredömligt korrekt i sadeln", sa Peter..  Det summer väl det hela va??

Men vi tar det från början. Jag var väldigt nervös på morgonen för det här var första gången på över 1 år som jag & Brana & Ida skulle åka på kurs, tillsammans men ensamma. Ingen hästskötare, hundskötare med oss utan helt på eget bevåg.
Transporten hade fått sig en rejäl tvätt, likaså bilen och sedan åkte vi till stallet på morgonen för att släppa ut hästarna i hagen några timmar. Medan de mumsade gräs så packade jag bilen, la in spån i transporten, la in hö i höseglet, mockade boxarna, sopade och gjorde sånt där rutinarbete som lugnar mig.

Vid 10-tiden fick pållarna komma in igen, då stod både Svipa & Kjartan i skjulet för att undkomma värmen och bromsarna, så de var rätt nöjda över att få komma in i kallt stall igen. Brana fick på sig back-on-track på benen och lite avborstning och så var det då dags. Jag var helt ensam i stallet så jag kunde inte få någon lasthjälp OM det skulle strula.

30 sekunder senare stod Brana fint i transporten och jag + Ida satte oss i bilen. :-) Underbar liten dam jag har..  Då var vi på väg till MarmaTorp. Tyvärr hade jag glömt den fina vägbeskrivningen på jobbet men jag hade ju gps i mobilen så det var bara till att köra på. Och naturligtvis så ledde den där dumma mobilen in mig på fel väg! Så det blev till att börja söka på mobilen korrekt adress men helt plötsligt kunde mobilen inte hitta hemsidan!?! Till slut hittade jag vägen till Marma Gård men det stämde inte det heller..  Nu hade jag bara 30 minuter kvar tills jag skulle rida så nu var alla idéer bra idéer.. Jag haffade en cyklist på vägen, (kastade mig ut och skrek "HALLÅ" när hon brände förbi med cykeln, det tog några 100 meter innan cyklisten hade stannat) och så fick jag en bra vägbeskrivning - jag var bara 5 minuter ifrån stället.

När jag kom fram så satt hela gänget och åt lunch - lyxigt ställe 800kr för fika f.m/e.m + lunch + 2 lektioner för Peter, allt inkluderat i priset - men jag hade ju en häst att ta hand om. Så jag tog ut Brana, coollugn, och sedan riggade hundbur till Ida, sadlade Brana, och tog henne plus Ida plus buren till ridvolten. Stoppade in Ida i buren - japp, hon började gnissla direkt - satt upp och sedan var det lektionsdags.
Och vi tränade lite på egen hand men jag ville ju att Peter skulle se var vi var någonstans efter alla skador och fick då mycket lovord från honom. Han ansåg att jag rent tekniskt skulle kunna tävla en tölt-klass redan nu då Brana var extremt lyhörd och stark i tölten med bra form men att vi (naturligtvis) konditionsmässigt inte var där. Det kändes skönt att veta att vi är tillbaka där vi slutade.
Efter ca 20-30 minuter avslutade jag mitt pass och sedan skrittade vi av och samtidigt passade jag på att kolla gården lite..
Det är ett active stable, vilket innebär att hästarna går ute dygnet om/året om, och utfodras i skjul som har koll på hur mycket de äter och vad de behöver via ett chip. Fina ligghallar och fin hage med gott om skydd och kuperad terräng. Fint stall också med 4 boxar och lite behandlingsområde. Det var ett lugnt ställe, harmoniskt kände både Brana & Jag.. Dock inte Ida som gnällde så fort matte (jag) försvann 5 meter från henne.. måste träna henne mer på att vara nära men inte inpå mig..

Sedan packade jag in Brana i transporten igen, åkte hem - den här gången korrekt väg - och var sedan hemma i stallet igen. Både Brana och jag var totalt utmattade så hon fick vila i boxen och jag tog en paus i gräset vid stallet. Otroligt skönt att känna att vi är på rätt väg!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar