fredag 5 juni 2015

Ida i bärsele

Ida följer ju med mig överallt..  Jag köpte hund för att jag älskar hundar och jag vill att hunden ska vara med mig så mycket som möjligt - gillar inte det där med folk som lämnar sina hundar ensamma hemma i 8-10 timmar per dag..

Enligt jordbruksverket:

  • En hundvalp under fyra månader ska inte vara ensam mer än korta stunder....
  • Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.

Dagis-möjligheten finns alltid och det är jag tacksam för men jag har än så länge kunnat ha mina hundar på jobbet - tack arbetsgivare - men det beror nog mycket på att mina hundar (som jag har haft på jobben) har varit tysta, söta, snälla och små..


Som sagt, Ida hänger med överallt och även då till stallet. I stallet är det inte så lätt att ha kontroll över liten Ida medan man hämtar två stökiga hästar och eftersom det är så varmt i bilen eller som på vintern iskallt så kan hon inte vara i bilen..

Återigen jordbruksverkets hemsida: 

  • Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla...
  • Djuret måste sitta säkert vid inbromsning. 
  • Ett djur får aldrig lämnas utan tillsyn i bilen om temperaturen befaras kunna överstiga 25 grader inne i bilen.
  • Hundar får inte bindas vid ett motorfordon om inte en speciell uppbindningsanordning anbringas till fordonet. Att binda hunden vid dragkroken på bilen är alltså inte tillåtet. 

Då hänger hon med mig. Tidigare har jag haft henne instoppad i Stormur-västen - suverän - och sedan vanlig jacka men dragkedjorna slits hårt med detta arrangemang så jag har letat efter alternativ.

 Det finns bärsjalar för barn, jag hade vanlig sjal när hon var liten och gjorde en tunnel hon låg i, men de var så dyra.. Jag undrade också hur det skulle sitta säkert och bra med Ida och jag funderade lite hit och dit men så skulle en av mina kollegor sälja massa barnsaker och hade en Baby Björn sele.. Jag bad honom ta med denna och så provade jag och det fungerade.

Så nu ska vi se om jag kan rida med detta utan att Ida flyger omkring.. Har sytt lite också så hon inte glider ut i hålen där barn ska ha sina ben..  Om det inte fungerar så har jag åtminstone ett sele där jag kan bära henne lite ibland och sen får jag väl prova en sådan där sjal också.. 

Allt för min lilla älskling..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar