torsdag 18 juni 2015

"Ni svenskar har så bråttom..."

Jag, Nilla & vår hovis snackade igår medan han skodde våra perfekta skötsamma damer.. Jag berättade vad Lotte sa, som i sin tur hade hört detta från en isländsk tränare - tror jag..  Det här med att vi svenskar har så bråttom med att få resultat. Vilket i sin tur leder till att vi är pryltokar eller behandlar/rider hästarna på tok för tidigt. .

Det började nämligen med att vi pratade om hästar, skoning och då går det nästan automatiskt till silikon i hovarna. Varken jag, Nilla eller vår hovis anser att det här med silikon i hovarna är något bra.
För det första; kemikalier, för det andra;  finns ingen forskning om just detta, för det tredje; varför?

Då började vi diskutera detta faktum att det går trender i allt och att vi har så otroligt bråttom med att få en häst tävlingsklar och högpresterande. Oavsett om hästen har varit skadad eller inte så har vi så enormt bråttom med att visa upp hästen. Det är avelsvisning som är medans hästen är under tillväxt (4år) och då ska de prestera på max - trots att de inte är redo för det. Det är tunga boots, nosgrimmor, specialsadlar som kostar massa pengar - och som kanske inte passar hästen, och bett, träns..  Det går trender i allt men vi bör nog stanna upp ibland och fundera på en enda sak:

Gör detta mig till en bättre ryttare som kommunicerar bättre med min häst? Eller är det bara så att det är så skarpa/tunga saker som gör att hästen tvingas till det vi önskar..?

Minns ni 10mm skor-trenden?? Då alla skulle ha 10mm bara för att vissa kända ryttare alltid använde det. Eller bygelnosgrimman? Childeric-sadeln..  Diddi-dynan..  G-bootsen..
I nuläget tror jag att silikon och Rambo Micklem tränsen är det "alla" måste ha för att få hästen att gå bättre..

Visst, jag håller med om att viss utrustning gör kommunikationen bättre mellan häst och ryttare och ibland behövs andra prylar pga olika handikapp på ryttaren men jag anser att vi generellt kräver för mycket av vår häst, för tidigt.

Se till att skapa en god grund med god kommunikation så kommer ni märka att det inte behövs så mycket för att få de speciella ögonblicken..

1 kommentar:

  1. Micklemtränset känns ju ändå som det gör något för en del hästar, men silikonet - nej jag förstår det inte heller! Why? slitaget som måste bli på lederna av det KAN inte vara värt det!

    SvaraRadera