måndag 4 april 2016

Operations-dags

Då var det dags för att operera Brana. Det fungerar inte med att vila, sätta igång, skadad igen, vila, sätta igång.. Nej - nu blir det operation.

Jag har kollat med Försäkringsbolaget och de har sagt till ok. Jag har pratat med min veterinär på Evidensia i Täby och hon pratade i sin tur med en expert på Evidensia i Stav. Så denne veterinär i Stav ska operera Brana på onsdag..

Det var lite irriterande när jag pratade med djurvårdaren/växeltelefonistbruden/bokaren.. För jag bokade då onsdag, frågade lite frågor om vad jag ska ha med mig, vad som gäller osv. Jag har aldrig fått den erfarenheten med att man måste operera sin häst, så det är ju klart jag hade frågor.. Hon svarade så klart och tydligt på alla mina frågor men så kom det.. Den där irriterande lilla detaljen som stör mig..
Jag sa nämligen att min häst är lite stökig. Hon stegrar, bits, sparkar mot folk när hon inte gillar något, hatar kanyler, hatar att bli tempad.. och får till svar från denna person:
"Vi är vana vid stökiga hästar så det ska nog gå bra" Det enda som saknades där var att hon la till "lilla gumman".. men tack och lov så gjorde hon inte det.

I Täby sa de "Tack så mycket för informationen, då vet vi det och noterar det här".. Mycket bättre än det de sa i Stav"..vi är vana och det ska nog gå bra"...  Varför kan inte folk lära sig lite telefonvett?! Här är jag nervös, orolig men jag kan min häst och jag vet att vid veterinärbesiktningen när jag köpte henne så var det 5 veterinärer som hängde på henne och försökte få henne lugn. Det står t om i pappret, "mycket besvärlig häst".

Nu blev jag ju ännu mer orolig, mycket för att personalen kanske skadas av min dam men det finns också den lilla biten att hon blir så stökig så de får det svårt att hantera henne. Eller så får jag hem en totalt tokig häst (igen!!) bara för att de inte lyssnade på mig!!! Hade jag haft valmöjlighet så hade jag aldrig åkt till Stav men nu säger min veterinär att Stavs veterinär är bäst så det är bara att bita ihop.

Nåja, jag ska sätta ett litet informativt papper på hästpasset - det är det enda jag kan göra i nuläget eftersom de inte behagar att lyssna på mig..

I sms:et jag fick från dem senare som bekräftade min tid: Tvätta gärna hästen och tempa hästen dagen innan.. Haha, jovisst jag tänker göra det.. Jag har aldrig tvättat Brana eftersom hon är hmmm låt oss säga en smula stökig och förra gången vi försökte tempa Brana var hos veterinären och så kom 2 bakben ut MOT veterinären som stod där bakom henne.. Så näää, jag tror jag skippar det..

Nu har jag preparerat så mycket jag kan. Hagen är mindre och torr, boxen är så ren den kan bli. Allt är förberett mentalt, på både att allt går superbra plus att det går mindre bra (men det försöker jag förtränga).. Lindor, bomull - allt finns på plats utifall det ska lindas en massa..

Nu håller vi tummarna/hovarna/tassarna på att allt där här går bra och att vi inte behöver besöka veterinären någon mer gång förutom vid tandkontroll och vaccination..


5 kommentarer:

  1. Håller tummarna för Brand nu, trist med dålig respons - men resten kan ju bli hur.bra.som helst. Lycka till nu! Lisa

    SvaraRadera
  2. Brana skulle det förstås stå 😊

    SvaraRadera
  3. Det kommer att gå bra!!!! Kramar från Lotte

    SvaraRadera
  4. Antar att det är Flemming som skall operera. Och det är han jäkligt bra på (dock inte vidare mycket för honom som vet. i övrigt, men kirurgi, det kan han!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är Flemming som ska operera. Min veterinär, Henrietta Talts i Täby ansåg att han var bäst.

      Radera