fredag 26 juni 2015

Superträning

Då tog vi en snurra till med Brana..  Men den här gången gjorde jag på lite annorlunda sätt. Ida fick sitta i bur vid ridvolten medan jag red på ridvolten. Det gick mycket bättre. 


Även om Ida gnisslade av och till, hon tolererar att sitta fast i koppel men bur?!! Näe, där gick hennes gräns. Men hon satt där hon satt och var trygg från ormar, hundar, katter, rovfåglar, vädret. 

Brana och jag tränade åttavolter i alla dess former, flytta bakdelen, göra halt i mitten, öka i öglan för att minska vid bytet, skänkelvikning vid X:et, gångartsbyte osv. Hon gick mycket bra. Galopp försökte jag mig på också men det är lite för trångt på ridvolten och hon är lite för otränad ännu så den gångarten får jag hålla mig till i uppförsbackar (än så länge). 

Efter en liten träning så gick vi in i stallet igen.. och ja-a, jag håller mig till rosa lindor ännu :-)

Japp, hennes stall ja.. Vi har ändrat oss lite när det gäller utevistelsen. Hon går ut på morgonen och sover inne på nätterna - detta mestadels pga det förbaskade gräset som verkar vara i olag just nu, eller så är vår hage för kraftig. För tjock blev hon och ovanpå det fick hon tjock mankam. Det gillar inte jag så då fick jag göra något åt det. Hon är ute i liten nedbetad hage i ca 10 timmar och resten av tiden står hon inne. 

Jag skulle vilja jobba med hästar hela tiden.. Jag känner det varje morgon när jag släpper ut alla 3 hästar och jag känner det varje eftermiddag när jag tar in samma 3 hästar och mockar, rider, fodrar.. Jag har provat på det en gång men det är en för osäker inkomst och därför gick jag tillbaka till "vanliga" arbeten. 
Men jag skulle gärna vilja ha en liten gård där jag har några hästar, inackorderingar, och där jag sköter allt och sedan åker och jobbar. Jag har gjort det förut så jag vet att jag kan göra det, jag gör det nästan nu med förutom att jag har stallet längs med vägen till jobbet. 
Det är en sådan lycka att bara få komma till stallet på morgonen och få ge hästarna en liten smekning längs med halsen. 
Det är också underbart att få se gamle Kjartan 29år galoppera och bocka när han kommer ut i hagen.. 

Jag är sannerligen lyckligt lottad som får möjligheten att jobba med hästar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar