måndag 16 november 2015

Myshelg i bilder

Lördagen började med lektioner, lite kallt, lite rått men mycket duktiga elever som kämpar på med sina hästar. Klara tydliga mål för år 2016 - sånt gillar jag..  Har ingen bild då jag inte fotar folk utan deras godkännande och de hade fullt upp med att rida :-)

Sedan kom mamma över till mitt stall och vi skulle rida ut en sväng. Helene & Nilla dök också upp så för första gången red vi ut hela gänget tillsammans.. Jag tog t om Kria (Helenes ena häst) med mig som handhäst - har aldrig hanterat henne på det här sättet och känner inte henne riktigt men vad kan hända liksom?? Så Brana tuktade Kria hårt i början då Kria ville bita Brana i halsen, jag fick säga till Kria några gånger rätt rejält men efter det skötte hon sig utmärkt och Brana också.

 Inte lätt att fota när man har två hästar i händerna och sedan en kamera på det..  Vi mötte några (enligt Rakel, Helenes andra häst) otroligt läskiga hästar. De stora hästarna tyckte dock Brana och Kria var otroligt läskiga och vågade knappt passera oss men både Brana & Kria skötte sig utmärkt med att bara stå och vänta snällt vid kanten. Duktiga pållar!! 
Vi tog en härlig fika i stallet och sedan drog mamma och jag till Rusta där vi köpte lite julsaker, jag testade en otroligt skön massagestol.. Den skulle jag vilja ha.. Sån skön ryggmassage, kunde ha suttit kvar där i flera timmar.

Tillbaka till stallet, släppa ut hela bunten med hästar som hade fått stå inne och torka och sedan väga lite hö, mocka och därefter åkte mamma hem.

Jag fortsatte hem till mig och började pynta.. Jaa, jag vet att jag är tidigt ute men jag gillar julen. Utomhusbelysningen är igång, lång slinga längs med gångbro och nu har jag även en slinga vid entrétrappan. Inomhus är det nu tomtar överallt.
Söndagen började med lektioner i hemmastallet. En liten tjej har lite problem med sin medryttarponny. Den lilla busiga ponnyn bockar hela tiden och vad gör små rädda tjejer då?? Jo, de stannar. Nu har lilla ponnyn lärt sig detta och bockar hela tiden för att slippa jobba. Ponnyn har gått igenom alla veterinärkontroller och har t om fått superhög dos smärtstillande men bockar ändå. Såå, ponnyn är helt enkelt en smart ponny.., Nu fick tjejen sadel, träns och rep runt halsen att hålla sig fast i plus att jag hade satt fast ponnyn i longerlina. Dubbelkommando så att säga. Ponnyn försökte lite i början med att bocka men kom ingen vart med det då jag i linan sa åt ponnyn och sedan försökte ponny med att smita iväg men kom ingen vart där heller då både tjejen (som började bli kaxig nu) sa åt ponnyn plus att jag också sa åt ponnyn.. Sedan började ponnyn stanna och backa men det gick inte det heller då tjejen nu var så säker så hon tog fram spö:et.. 
Efter det - skötte sig ponnyn utmärkt och travade på fint på volt.. 

Sedan hemåt och byta däck. 8 däck är bytta och att det alltid ska börja regna när jag ska byta däck??
Men NU är alla däck bytta och jag har pumpat luft i däcken plus kontrollerat bultarna efter ca 1 mils körning. 

Efter det stallet igen och så mysridning på Brana. Alltså ridning på volten. Hon gick sagolikt bra och det är så bra så jag vet inte om jag ska fortsätta rida eller inte. Hon känns perfekt och allt bara stämmer, så vad har vi att träna på :-) ?!? Jag log genom hela ridpasset.

Ida däremot kämpade med att sitta bekvämt i stallet.. Inte det lättaste när man helst vill sitta innanför mattes skinn men mattes väska får väl duga ibland..
 

Sedan hemåt igen.. Och baka saffransbullar och göra fiskgryta.. mmmm, doftade ljuvligt hemma.
Sen var den helgen slut...
 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar