måndag 30 november 2015

1:a advent i stallet

Då kom den efterlängtade julmånaden-. Och den började med regn, plusgrader och vind.. Jättekul.

Men vad gör det när bästa mamma kom över på lördagen och vi var på lite olika affärer för att handla matta, lite julsaker osv. Sedan vidare till stallet på kvällen där jag red på Brana medan mamma gullade med Kjartan..  Brana gick saagolikt bra och jag verkligen känner hur stark hon har blivit under året.

Hela isis-gänget i stallet var där och vi passade på att julpynta, något jag inte har gjort i stall på mååånga år då jag tycker det är så jobbigt att ta bort allt. Men lite granris och en knäckemacka bjöds det på i varje box..

Vi hade väldigt roligt med vårt pyntande.. Hästarna hade desto mer kul när de kom in, för knäckemackorna upptäcktes fort och mumsades på när de fick tag i dem. Brana & Kjartan hade en väldigt bra teknik.

Söndagen åkte vi till stallet på morgonen, mamma hade ju sovit över hos mig och träffade hela isis-gänget (igen) för att rida ut en sväng tillsammans och sedan ta en saffransbulle, pepparkaka ihop. Tyvärr mådde Helene inte så bra så hon stannade kvar i stallet medan mamma, Nilla och jag red ut. 

Det där med att smörja träns är bra men det gäller att knäppa ihop alla sakerna rätt efteråt. För mitt i galoppen mötte vi en person med hund så naturligtvis bröt vi av till skritt och då hojtade mamma till: "MINA TYGLAR HAR LOSSNAT!!".. Och ja,, de hade verkligen lossnat från bettet. Mamma hade som sagt missat att spänna fast tygeln på rätt sätt i bettet, båda sidorna! Så lilla jag fick sitta av och spänna fast allting. Tur är det var coola Kjartan som det råkade ut för. 

Efter denna härliga tur så blev det då kaffe, saffransbulle, pepparkaka och massa snack i stallet medan hästarna torkade till och sedan ut med hela bunten i regnrusket. Mamma åkte hem till sig och vi andra åkte hem till våra egna hem. 

Jag passade på att städa, måla köket lite, pimpa upp huset lite till, slå in julklappar, tvätta och diska.. Sedan blev det "Harry Potter" för hela slanten i soffan med Ida på magen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar