fredag 13 november 2015

Foderstatsberäkning och busig gammelman..

Det var en kompis som hörde av sig då hon håller på och går utbildningar med tanke på hästfoder. Hon frågade om hon fick göra lite analyser på olika hästars foder då hon behöver träna.. SJÄLVKLART nappade jag direkt..  Foderanalyser är suveräna, även om jag ändå följer mitt "tränade" öga en hel del..

Hon ville förstås ha lite fakta om hästen också vilket jag gav henne:
Hästens vikt: ca 330kg nu. Hon är nog på idealvikt nu. Nuvarande foderstat: Ca 4 kg hösilage och gräs ute i hagen samt ca 300 gram havre. Hästens arbete: 10 min skritt, ca 30 min tölt i varierande tempon - 4 ggr/veckan.. Sedan 10min skritt, 40 min tölt, trav, galopp i högt tempo 2 ggr/veckan. Hon är normal men på gränsen till svårfödd.. Hon går ute dygnet om, året om..

Och så fick hon foderanalysen på hösilaget vi ger nu..  Simsalabim så kom analysen tillbaka som en raket.

7 kg hösilage och 1dl miner blå - ska min lilla dam äta för att täcka behovet och bygga vidare på sina muskler.. Vi har så högt proteininnehåll i vårt hösilage så hon behöver ingen havre egentligen.

DET var ju kul att få höra.. Jag har frågat nu på gammelman också så får vi se vad hon säger..

Och på tal om lille Farbror Kjartan.. Hästarna fick stå inne onsdag kväll till torsdag kväll pga att hovis skulle få en chans att dyka upp när han ville under torsdagen och slå på en tappsko på Svipa som jag inte kunde slå på själv..
Jag kan ju slå på tappskor men gör det ogärna när skor eller hov ser hemska ut och den här gången hade vi ingen sko att slå på..
Så hästarna hade fått stå inne rätt länge och det gillade verkligen inte herr Kjartan och han gillade sannerligen inte att få stå inne medan jag och Nilla tog en tur på Brana & Svipa..

HAN LEVDE RÖVARE i boxen!! Skrek, krafsade, dundrade..  Vi har dynbackar i boxarna där vi har alla våra saker och den hade han minsann slängt upp frambenen på och slagit sönder. Krafsat ut alla täcken och slängt runt med i boxen.. Det var tydligen så hysteriskt där inne så en stallkompis ringde upp oss till stallet igen.. *fniss*

När vi kom in med våra hästar, så stod han där som en liten ängel och kunde inte förstå hur i all världen dynbacken och alla täcken låg på det där sättet..

Efter denna lille händelse så valde Nilla & Jag att möblera om.. Inga mer dynbackar i boxarna (för både Brana & Kjartan har levt rövare med boxarna) utan nu står allt i vår lilla sadelkammare och utanför boxen!
Vaddå?? JAG har inte gjort något..
 Nämen titta?! Vad är det som har hänt??? 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar