tisdag 7 juli 2015

Ockelbo, Medryttare, Målat

Det var en låång helg det här.

Fredagen blev lite mys i stallet med Brana & Kjartan. Ingen av dem reds så jag åkte bara dit, pysslade om dem lite och åkte hem.
Sedan började den stora händelsen med att måla huset (igen).. 2:a påstrykningen och äntligen är jag klar. Bara det vita kvar och lite uppe på taket att fixa. Därefter är jag färdigmålad med huset. Om 10-15 år är det dags igen.


Lördagen åkte jag till stallet tidigt på morgonen, släppte ut hästarna, mockade, fyllde på vatten i badkaret i hagen, sopade och donade. Därefter tog jag bilen till Ockelbo och mina föräldrars lantställe. Jag skulle isolera något golv under min mosters hus på landet. Kan ni tänka er det här scenariot? Jag ligger på rygg, på stenar, armlängds avstånd till taket, benet ligger lite huller-om-buller på stenar, huvudet vilar på en sten som är spetsig. Där ska jag peta in isolering, takpapp och sedan skruva fast, med skruvdragare, en bräda. Det var tungt, jag var svettig och.. jag glömde säga att jag hade heltäckande kläder och pannlampa - det var ju mörkt där under huset..

Mammas och Pappas hus
Utsikten

Sedan när jag var klar med det, så blev det lite målande på mosters gästhus.. Sen äntligen var jag klar och kunde njuta av kvällen.. Käka lite gott, snacka med föräldrarna och sedan åka hem vid halv nio på kvällen.
Bästa föräldrarna
Söndagen innebar ridmorgon. Nilla och jag hade bokat tid i stallet kl 7 så det var bara till att åka dit. Vi red på volten och sedan fick hästarna gå ut en stund medan vi mockade och gjorde ordning. 
Kjartan hade en potentiell medryttare som skulle komma och prova honom. Och det gjorde hon, vi red en liten slinga och provade alla gångarter och det gick verkligen bra. Brana var dock lite het, studsade på bakbenen och jag hade fullt sjå att kontrollera henne - Ida satt i min jacka så jag ville inte ha några händelser med Brana. Men det gick bra och vi alla var nöjda.
Medryttaren kände dock att det här var inte riktigt det hon sökte så hon tackade nej till erbjudandet att rida honom på kontinuerlig basis.. Det är rätt, det ska kännas rätt för både medryttaren, hästen och för mig/mamma..  Men vi hade kul under turen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar