torsdag 30 juli 2015

Höns..

Jag har märkt att jag äter mycket ägg.. Kanske inte bara ägg direkt utan jag använder mycket ägg till matlagning, bakning osv.   Jag har börjat bli mer medveten om vad jag stoppar i mig och vill försöka göra en förändring när det gäller vår hantering av levande djur.
Även om mina djur (hund, häst) sköts enligt regelverket och jag försöker få dem att må bra så innebär det inte att det jag köper i butik sköts lika bra. Så, jag ska faktiskt försöka bli bättre på det här.

Så då får man börja någonstans och jag börjar med äggen..  Höns som bor i äggkläcklingsvärlden har det sannerligen inte bra.. De hackar varandra, plockar bort fjädrar och mår rent krasst dåligt. Efter ca 16 månader så kasseras de pga att de inte lägger tillräckligt antal ägg. Hönor har ca 60kvcm yta/var att vara på inkl rede & ströbädd - det är alltså ca 30cm långt x ca 20cm brett och man får ha som mest 16 höns per bur.

Frigående höns inomhus, max 18 unghöns per kvm när de är 18 månader. 9 höns per kvm yta om de är äldre. Men det är också trångt för de små liven... Redena ska vara minst 0,010kvm

Frigående höns utomhus ska då vara att hönsen har samma yta inomhus som frigående inomhus, även redena men de har en yta att kunna gå ut på också, minst 4kvm per höna.. Inte illa..

Ekologiska ägg.. Alla tror att det är höns som är ute och har sååå mysigt.. Nej, det stämmer inte. Ekologiska ägg betyder att hönorna har max 6 hönor per kvadratmeter att röra sig på.  De går fortfarande inne men ska ha rätt att kunna gå ut när vädret och vegetationen tillåter, alltså maj till oktober. Minst 95% av fodret ska vara ekologiskt och där finns det en massa undantag som jag inte tänker ta upp.. är man nyfiken kan man läsa http://www.krav.se/node/75479
Så man kan nog säga att ekologiska höns har det lika "bra" som frigående höns utomhus men de äter mer ekologiskt..

Jag förstår alla äggproducenter att de vill förstås hänga med i vår ekonomiska värld där äggen ska vara billigare, större och mer naturliga och hur ska man då kunna tjäna något på det.. Jo genom att hålla produktion tajt, hårt, billigt osv. Det är vi konsumenter som kan få producenterna att ändra syn och om vi accepterar lite dyrare, färre, mindre så kanske vi får en förbättring för djuren.
Visst vill jag också ha billigare men jag vill även ha smakfullare och framför allt bättre för djuren.

I mitt stall, ja eller på gården,  säljer de faktiskt frigående värpta ägg. Jag ser hela flocken med höns dagligen (och 2 tuppar) vid gödselstacken, i gräset och på tomterna. De "pratar", krafsar, plockar godsaker från marken och ser ut att må otroligt gott.. Jag ska börja köpa ägg från dem istället. En person kanske inte gör så mycket förändring för alla höns i Sverige men man ska börja någonstans.. Om jag börjar, kanske det smittar av sig..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar