torsdag 23 juli 2015

Förbereda vintern.

Vår bonde på gården förbereder sig genom att skörda hö/hösilage. Nu har vi en massa hö i olika lador samt hösilage i prydliga rader på ett annat ställe.

Nu är jag och Nilla lite smarta. Vi har tröttnat på det här att väga hö inne i stallet (som de flesta stall gör) utan vi väger hö precis vid hagen.  Där har vi vårt hösilage, våra hösäckar, vår våg. Varför ska man hålla på och bära en massa i onödan?? Vi har en stor presenning som vi täcker hösilaget med, så att det inte blir igensnöat eller badar i regnvatten.

Våra hästar har isolerade vattenbaljor, inget el för det fick vi inte ha för stallchefen pga att då måste elen grävas ner (och det kostar pengar) så vi har helt enkelt vanliga enkla isolerade vattenhinkar. Funkar jättebra. Det enda Nilla och jag gör är att vi kör ner dunkar (25liters) till hagen och där får de stå isolerade tills vi behöver dem.

Lösdriftsskjulet är rengjort och reparerat så gott det går och vi kommer nog köpa lite halm att ha där inne under den värsta vinterperioden. Hagen är preparerad så att om det krisar kan vi ha 2 hagar men om allt går bra får de använda hela stora hagen tillsammans.

Hemma börjar jag också förbereda för mörkret.. Det kommer fortare än man tror. Belysning är en ganska viktig faktor hemma då jag bor mitt ute på landet, mitt ute i skogen.  Så nu har jag börjat fundera på hur och var belysning ska placeras..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar