torsdag 30 juli 2015

Betäcka Brana??

Ibland har jag faktiskt lekt med tanken att betäcka Brana. Det vore kul med ett litet föl och sedan en ny liten islandshäst och naturligtvis blir fölet en superbra tävlingshäst.. Så är tanken i alla fall. Jag vet att det kanske inte blir så utan att fölet blir en helt vanlig trevlig hobbyhäst eller hualiga - det blir komplikationer med alla tänkbara händelser, fölning, betäckning, avvänjning osv. 

Brana är inte den enklaste hästen heller, rätt stökig vid hantering men underbar att rida. Har fått höra att hennes mamma och mormor är rätt stökiga också (av Branas uppfödare), särskilt mormor som tydligen varit extremt hård att hantera. Så, ska det bli föl måste jag nog hantera fölet rätt hårt från början....50% av generna kommer från hingsten och 50% från Brana men det är Brana som uppfostrar fölungen 100%..

Nu är ju Brana friskförklarad så jag vill nog tävla nästa år men man vet aldrig vad som kommer att ske. Kanske håller hon inte och vad ska jag göra då?? Jag har nog bara två val då, få ut försäkringspengarna och/eller betäcka henne.
Jag älskar ju Brana just för att hon är den hon är.. men lätthanterad är hon inte, även om hon har blivit enormt mycket bättre och det skulle vara så kul att få en liten bit av Brana till nästa generation


Brana har ju lyckats en hel del med mig.. Vi har fått över 6,20 i både fyrgång (V1), tölt (T1) och tölt med lösa tyglar (T2). En del moment har vi varit uppe på 7,0 och t om 7,5. 
Vi har kvalat till Geadingakeppni-SM 3 år på raken med poäng runt 8,20 och dessutom hamnat i final på dessa SM.

Brana & Isabell, som tävlade henne en gång år 2014.

Branas stam är: 
Pappa: Eldur från Färdsjö
Mamma: Saga från Mellantorp
Morfar: Funí frá Skála
Farfar. Segull frá Skardi

Hon avelsvisades som 2-åring. Fick då bedömningen; Medelstort ungsto med vaket uttryck. Välrest men något kort och grov hals. Välmusklad rygg men något kort kors. Något tungbyggd. Välmarkerade och torra senor. Raka rörelser fram i skritt men något tåtrång bak. Visar alla gångarter med lätta och spänstiga rörelser. Vaken och självständig men något tuff. Lovande.
Redan då fick hon alltså bedömningen tuff.. 

Hon avelsvisades också 2010, då var hon 6 år, med ryttaren Linda Tommelstad och ägarna var uppfödarna. Det var året innan jag köpte henne. Då fick hon poäng 7,61, som 4-gångare. Jag tror nog hon kan öka på de där siffrorna då hon är mycket starkare nu (eller var innan skadorna) och mentalt lite lugnare.

Dagens Brana.. 2015.

Så? Vem ska man betäcka med?? Jag har ju en fascination över isabeller. Jag gillar Straukur från Kaggestorp t ex. Såg honom med Jamila på en tävling en gång, vilken tölt, vilken energi.  Men det finns andra jag gillar också. Det jag skulle vilja är dock att satsa på en smula okänd hingst, inte någon superavlad hingst som Mökkur har varit eller som Divar. Det finns en väldigt flott hingst på Island, Klerkur fra Bjarnanesi men då behöver vi ta det med semin och det vet jag inte om de accepterar.
Kravet att hingsten ska ha en väldigt bra tölt med starka ben, japp jag satsar på en tölthäst..

Men först! År 2016 - TÄVLA!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar