tisdag 14 juli 2015

Dimma och så där kyligt ute

Det är för härligt just nu på mornarna.. Jag åker alltid förbi en sjö på morgonkvisten och den är så sagolik att se på, särskilt tidigt på morgonen. Imorse var det dimma över hela sjön, solen sken och sjön var en spegel, där dimman hade lättat.. Underbart.

Det märks att det börjar bli lite kallare för Brana har i alla fall börjat sätta vinterpäls. Woho, denna underbara vinterpäls. Precis nu när jag får njuta av hennes skarpa ål, henner fina kopparfärgade sommarpäls med tigerrränder på benen, de mörka kanterna på öronen.. Nu ska hon byta skepnad igen.

Det är magiskt att gå upp tidigt som sagt och släppa ut våra hästar. De står oftast ute dygnet om men just under sommaren brukar de få komma in för att slippa insekterna & täcken. Ingen av dem har eksem men vi brukar täcka dem under den värsta tiden men det här året har vi sluppit detta. Inte mycket broms inte men desto värre med mygg just nu, så därför är de kvar inne. Det brukar släppa i slutet av Juli så då kanske de får vara ute dygnet om.

Islandshästar är ofta väldigt snälla hästar, förr i tiden kunde jag ha 5-6 hästar, eller fler, vid samma hämtning/utsläpp men eftersom vi bara har 3 islandshästar i vår flock så blir det till att ta ut de 3 tillsammans. Det är inget jag rekommenderar för de som känner sig otrygga med att ta många hästar men för mig fungerar det bra. Jag läser av dem rätt fort och vi 4 (hästarna plus jag) har skaffat oss en bra rutin på hur vi ska gå. Brana på höger sida, Kjartan på vänster sida och Svipa längst bak efter Brana.  På vår, sommar och början av hösten går Kjartan i egen hage längs med "brudarna" men på senhösten, vintern och tidig vår får han vara med brudarna i stor gemensam hage.. Detta gör vi bara för att undvika ev bråk mellan brudarna samt bråk med Kjartan och ev. betäckning..

Ibland saknar jag de lite större flockarna. Ni vet, när man är ett gäng med islandshästar, så att man inte behöver tänka på när man är på tävling eller rider och lämnar den andra hästen ensam. Men å andra sidan kan det börja bråkas i stora flockar och då har man skador och/eller bristen på hagar att tänka på.. Inte lätt det här inte..

Vi har en bra flock i alla fall. Vårt lilla gäng.. Både den mänskliga flocken och den hästlika..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar