måndag 27 juli 2015

Dyggur-tävlingen

Det här med att erbjuda sig att hänga med på tävling är något man funderar på "varför gjorde jag det?" kl 03:50 en lördagsmorgon.. För det var då jag gick upp.. Men men, väskorna packade för alla väder som möjligtvis kan erbjudas och frukosten likaså..

Väcka Ida och sedan iväg till stallet, där jag möttes av 3 isisar i stallet, hummandes och ville gå ut. De fick hö istället och sedan var det till att packa in Svipa och åka.



2.5 timme senare och vi var framme. Checka in gjorde man direkt i bilen när man körde in på parkeringen och sedan var det bara till att ta ut hästen, Nilla veterinärbesiktade och jag byggde hage, plockade fram all utrustning osv. Nilla drog sedan iväg på ryttarmöte och jag gav henne en tid att hålla för då måste hon sitta till häst.


Vid 08:20 kom Nilla rusandes tillbaka, sadla, tränsa, bootsa och sedan gick vi hela truppen till framridningen. Svipa såg fräsch ut så det blev bara lite tölt på volten, lite trav och sedan gick vi till tränings-ovalen och där la Nilla en galopp och en flygande pass. Allt såg super ut så vi ställde oss i skuggan och inväntade vår tur. Dyggur var lite sega i början så de blev liksom redan efter 4 starter ca 10-15 minuter sena, det var något med poängen och kommunikationen mellan domarna som inte var bra. Men så var det äntligen Nillas tur!! Jag var supernervös utanför banan och red nog lika mycket (om inte mer) på Svipa som Nilla gjorde.

Skritten den satt, traven (NEJ!) det blev galopp men vad gör det? Nilla tog galoppen för att sedan på 3:e långsidan ta trav - JÄTTEFIN.. Och så ut på passrakan.. Bra pass.. In igen och så tölten och därefter traven igen.. Och så tack så mycket och ut från ovalen..  BÄSTA RIDNINGEN jag någonsin sett Nilla & Svipa göra på en tävlingsbana..

Inväntar domarnas poäng och... RÖDA KORT??? Diskad?? Jag hörde (tack och lov) vad domarna sa och eftersom Dyggurs inridning till passrakan från ovalbanan var i början av långsidan så missade Nilla 1 meter på långsidan när hon red in igen.. Hon skulle ha passerat en kortsida innan hon började men eftersom hon började direkt så red hon 5.5 varv och inte 6 varv.. Därför diskades hon. Vilken miss!!!  Hade hon inte missat detta så hade hon hamnat på 2:a plats med poängen 7.2X..

Nåja.. Det är bara till att glädjas åt den fantastiska ridningen, invänta poängen och så förbereda sig för speedpassen. Vi satt framför bilen och njöt av alla ekipage, solen, sällskapet och passade på att slappna av, vila lite. Jag gjorde ordning hamburgare lite senare, eftersom jag vet att Duggur inte brukar vara de bästa på luncher och så käkade vi lite burgare.



Sedan var det faktiskt dags för Nilla igen. Nu var det dags för speedpass.. Medan Nilla red fram passade jag på att plocka ner hagen, packa in allt och förbereda för avfärd..
Speedpass innebär det bara att rida så fort som möjligt i flygande pass från start till mål. Det spelar ingen roll hur man tar sig till passen, bara man är i pass mellan start-mål och det ska gå fort! Nilla & Svipa gjorde 2 väldiga bra försök och fick tiden 12.7X båda gångerna. Stabila säkra läggningar med stabil säker flygande pass.  Hon kom på 4:e plats, precis utanför prispallen..

Mycket bra ridet av Nilla och duktig Svipa, hon taggade upp när hon skulle och var lugn däremellan.
Så då var det bara till att packa in hästen igen och vid 14:30 åkte vi hemåt..   Ida var totalt slut och däckade i bilen..



Dyggurs tävlingsplats är som alltid väldigt trevlig. Det känns alltid så familjärt när man är där, alla är så trevliga och det går så snabbt och smidigt, glömde tillägga att de kom ikapp de 15 minuter som de var sena från början så alla tider hölls efter A-flokken. Jag hade nästan glömt bort hur kul det var att tävla på lättare tävlingar där man har hästen i hage, fikar och umgås, grillar lite vid transporten och har så där allmänt avslappnat som man kan ha det.. När jag tävlar är det box, hotell osv som gäller. Den här  helgen var mycket mysigare.

Om ni vill se lite bilder kan ni gå in på den här länken. Nilla & Svipa finns i GDA och P2 Speedpass, leta efter hästen med gult träns.. http://dyggur1.carolinepettersson.se/#!home


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar