fredag 17 juli 2015

Besök i herr-hagen

Det var vila för alla igår men jag passade på att utöka damernas hage då de går ute dygnet runt nuförtiden och har betat ner hagen totalt.. Lite käk måste de ju ha. De blev väldigt glada och brallade runt i hagen med diverse krumbukter och tempoökningar.

Imorse när jag åkte förbi hagen så noterade jag att det helt plötsligt var 3 (!?!!!) hästar i Kjartans hage. Först och främst Kjartan, som ska vara där plus en viss Brana och Svipa, som ska gå i hagen bredvid. Hmm??? Jag misstänker att ovädret inatt har fått hästarna lite nervösa och dem har då brakat genom hagen. Tack och lov hagen i hagen så den yttre delen var hel.

Det var bara till att svänga in till stallet istället för jobbet och ta en promenad till hagen för att ta in hela bunten. Trådar, staket var totalt demolerat och kräver lite mer insats än de 10 minuter jag kunde ge, så de fick helt enkelt komma in i boxarna. Passade på att känna igenom samtliga då ett hagbryt brukar innebära lättare skador - nu går våra trådar sönder lätt likaså stolpen, tack och lov, men man vet aldrig.

Svipa såg fin ut, trött men fin.. Brana hade fått lite pälsavfall på ena bakbenet men Kjartan var den som hade fått flest smällar.. Dumma brudar! Det var blodvite och jag antar att en bakhov har varit i skrapläge på insidan av hans bakben.  Inge värme, ingen svullnad men blodvite var det. Så det blev till att putsa rent lite och sedan låta det vara öppet. Förhoppningsvis läker det fint.
3 kg hö per häst och sedan åkte jag vidare..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar