fredag 13 januari 2017

Vaccinationsdags, Stallmiljö

Idag får Teo sin lilla vaccinationsspruta och blir "säker" mot hästinfluensa ytterligare ett år. Jag önskar att det fanns något kvarkavaccin också så att man slipper oroa sig över det samt att man kanske kan utrota kvarkan så alla stallar i Sverige slipper detta.

Rätt lyxigt idag - Jag behöver inte vara där utan en stallkamrat tar hand om vaccinationen. Härligt när man hjälper varandra.

Jag tycker faktiskt att vår stallmiljö har förändrats till det bättre. De personer som är i stallet försöker verkligen hjälpa varandra och stötta varandra. Vi tar varandras fodringar om det är så att någon inte kan och vi pratar vänligt till/om varandra. Det har sannerligen inte varit så men vi alla har kämpat för att få till en miljö som vi alla trivs i.

Jag tror att vissa saker behövs i stall för att det ska fungera.

1. Tydliga stallregler
2. Tydliga fodringsrutiner
3. Stallmöten regelbundet
4. Att man säger "Hej" till alla. Minns när jag var på Strömholm där varenda människa sa "hej" till varje person de träffade. Blev lite jobbigt efter den ena gruppen efter den andra som man passerade men det är bara till att göra som det är bestämt.

Har man dessa punkter så brukar det mesta kännas tryggt och säkert.  Vi, i vårt stall, är på god väg. Vi har stallmöten regelbundet och vi säger hej till alla. Stallregler finns, likaså fodringsrutiner men de ska vi uppdatera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar