tisdag 24 januari 2017

Träning träning

Teo och jag tränade på volten igår, som vi alltid gör när det är mörkt ute eftersom paddocken har enormt bra belysning och underlaget är hyfsat bra. Vi övade skritt med sidvärtsrörelser och så tölt på åttavolter. Tölten, enligt mig, blir bara bättre och bättre men visst - den är fortfarande grisepassig och vixlig och svår enligt Teo. Han har inte heller så bra knälyft fram eller framåtgrip fram men det tror jag kommer, däremot har han bra undertramp bak. 

Vi jobbade på med åttavolterna och jag tror att jag ska köpa ett kortare spö och även införskaffa en typ halsring (egentligen bara ett snöre att ha runt halsen). Kortare spö för jag vill komma åt Teo bakom skänkeln vid revbenen och inte på rumpan och mitt spö är lite för långt och halsring för att jag vill främja hans vilja att länga halsen utan att jag tar i munnen - han är rätt känslig i handen och krullar lätt in när jag tar i honom. På det här sättet tror jag att han kommer vilja lyfta magen, höja ryggen och höja manken utan att jag stör. Vi får se..

Nåja, bra gick han i alla fall och takten blir bara bättre och bättre. Vi tränade en hel del trav också i långsamt tempo på volter - mycket jobbigt tycker han men jag vill att han ska jobba med fjädringen och undertrampet och på så sätt höja styrkan i sin rygg. Jag minns att flera veterinärer berömde Branas rygg för att den var så välmusklad och jag vill komma dit med honom också. 
Starka ryggar innebär stark häst. 

Efter en bra stund så avslutade jag mitt en en perfekt töltsekvens och satt av, berömde massvis och tog en promenad med honom.. 

För att sedan ta ner Kjartan och longera honom en stund. Han var pigg och glad och dundrade på i ökat tempo trav och så lite galopp. Duktig imponerande gubbe det där. Han är rätt rolig i sitt temperament också för helt plötsligt så ansåg han att han var klar och tvärnitade, doppade ner huvudet i gruset och stod där helt blickstilla.. Gick sedan fram mot mig med spetsade söta luddiga öron som för att säga: "Vi är klara nu, matte.. Jag vill gå hem"
Och inte är jag den som säger emot sån söt begäran utan vi tog våra saker, släckte på ridvolten och gick upp till stallet.. 

Han är ju för söt, den lille gubben på 31 år..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar