måndag 9 januari 2017

Trav, Tradition

Trevligt det är med röda dagar och lediga dagar för då kan man vara i stallet mera :-)

Fredagen blev lite annorlunda eftersom det snöade så mycket hela dagen. Underbart med snö, inte sant?? Jag är så glad över min bil då den tar sig fram överallt, över plogvallar, snöiga vägar, hala vägar. 

Jag red en stund på volten på kvällen och stod sedan och mös med Teo i boxen. Han är bra go den där killen.. Lite ovanligt för mig att ha en kelsjuk häst men trevligt är det.


Sedan hem och skyffla snö.. snö snö snö och åter snö. Vem behöver träna när man äger häst och har ett hus?? Inte jag i alla fall.. 


Lördagen så red jag ut med en stallkompis. Jag har tidigare alltid ridit själv men det beror mestadels på att jag har haft en häst som ska skrittas och då är det inte så kul att kräva av andra att de måste skritta. Det var bara en person som jag red med då och som jag kände mig säker med, men hon har flyttat.. 

Men, om jag vill rida med andra så får jag helt enkelt börja göra det.. Så jag red ut med stallets största häst (ca 1,70, f.d travare som kan tölta) och hans ryttare. Vi valde trav.. Jag red först och dem efter och så var det trav.. trav, trav, trav, trav.. Jösses så kul det var. Trava i orörd djupsnö.. Teo fick jobba, det kan jag lova. En ganska fysiskt trött häst fick komma ut i hagen igen..

Sedan hem och.. ja.. varför inte skotta lite?? Eftersom det hade snöat igen.

Söndagen var det dags för traditionsenliga familjeträffen!! Mamma tyckte att eftersom alla gör olika saker på julafton och dagarna däromkring men ingen gör något på trettondagshelgen så träffas vi då istället. Förr var både mormor, morfar plus deras respektive med men de har tyvärr vandrat vidare så numera är det "bara" den närmaste familjen. Mamma, Pappa och vi 4 barn med våra respektive och ev. deras barn. Det brukar bli en rejäl bunt av folk. 

Och vi äter alltid sjömansbiff.. efterrätt brukar alltid vara toscapäron.. Härligt med tradition tycker jag och jag försökte räkna ut hur länge vi har gjort det här och kom fram till ca 25 år och alla har alltid varit med. Olika respektive dock men kärnfamiljen har alltid varit med. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar