tisdag 24 januari 2017

Ridstövlar.. eller hjälm??

Jag är bra sugen att köpa ett par ridstövlar men jag att det inte är en bra idé.. Men ändå.

Ridstövlar slutar ofta precis där sadelns kåpa börjar och det resulterar i att antingen fastnar jag med ridstöveln i kåpan och lyfter kåpan med ridstöveln eller så får jag klämskador för att "vadfettet" hamnar mellan stövel och kåpa.  Hur gör långa människor egentligen?? Specialbeställer de allt?

Dessutom avskyr jag att byta skor mitt i allt, för vem knatar omkring i ett par svinigt dyra ridstövlar hela kvällen när man mockar, hämtar häst i lerig hage osv? Nej, man har vanliga skor medan man arbetar och byter om när man ska rida och den personen är inte jag..

Jag är dessutom expert på att ta sönder vinterskor. Jag vet inte vad jag gör men varenda sko går sönder. Antingen spricker de i lädret, spricker i gummit, lossnar från själva sulan eller så läcker de. Varenda sko från väldigt dyr till väldigt billig - ingen skillnad här inte. Läder, plast, gummi - allt går sönder. Jag "äter" upp ca 1 par per vintersäsong.. Är redan nu uppe i par 2 den här säsongen och det har inte ens varit så kallt.  Så att handla ett par vinterridstövlar för sisådär 1500-3000 kr känns inte så lockande längre..
Kul att man kan övertala sig själv att INTE köpa saker via bloggen

Däremot behöver jag en ny hjälm. Min föregående svarta hjälm har sannerligen passerat bäst-före-datum.. Den inhandlade jag runt 2008-2010 och det har nu gått minst 8 år med den hjälmen.. 365 dagar i ur och skur - då är det dags att köpa en ny. Dessutom med de nya hjälmkraven så är den inte längre godkänd.

Jag har ytterligare en hjälm - en tävlingshjälm som jag bara använde på tävlingar. Men, den är också väldigt gammal..2012 noterar jag på en bild och den är väldigt sliten samt så har den inte de nya säkerhetskraven som ställs numera.

Så, jag kanske borde köpa en ny hjälm??  Jag avskyr ju de här "ventilerande" hjälmarna då jag vill ha varmt om mitt huvud och jag minns när jag red Ketill på banan. Det ven så mycket om hjälmen så jag hörde inte vad speakern sa.. Till slut satte jag in skumgummi i hjälmen för att få slut på blåsandet på huvudet.

Så jag får väl leta efter hjälmar enligt de här kraven - Undrar hur många inom islandshästvärlden som följer dessa regler??

Till dess nya standarden är klar har Svenska Ridsportförbundets styrelse tagit följande beslut:Viss oklarhet råder vad gäller begreppet godkända ridhjälmar. Idag finns två kategorier på marknaden:
• CE-märkta ridhjälmar som tillverkats före den 4 november 2014 och som typkontrollerats enligt äldre standard EN 1384, dessa är godkända fram till och med 31 december 2017.
OBS! Detta är Svenska Ridsportförbundets övergångsregler i samråd med övriga nordiska ridsportförbund, inte Konsumentverkets krav. Ridsportförbunden i Sverige, Danmark, Finland och Norge samarbetar nära i dessa frågor.

• CE-märkta ridhjälmar som tillverkats efter 4 november 2014 och som har genomgått ny typkontroll märkta VG1 01.040, Det finns i dagsläget ingen bortre tidsgräns för de hjälmar som är godkända efter den 4 november 2014 enligt VG1 01.040.
OBS! Märkningen VG1 är en rekommendation från EU-kommissionen och inte ett krav.
Teo är ju knallsvart och det vore snyggt om alla hans prylar var knallsvarta och jag hade knallsvarta kläder.. med bling på oss båda.. mmm....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar