fredag 4 september 2015

Hösilage

Vårt stall har det lite bekvämt eftersom bonden som äger stallet även höbonde. Han tar alltså eget hösilage och hö som vi då kan använda. Mycket lyxigt tycker jag då man får allt framkört till hagen samt att de tar hand om plasten och allt.
Vår bonde ser dessutom till att analysera hösilaget årligen, mycket bra då man gärna vill ha lite information om vad hästen får i magen under de tider de äter annat än gräs.

Visst är det trevligt att kunna läsa av de här foderanalyserna men det finns bra sidor på nätet som gör det åt dig, gratis.. Visst man kan "snöa" in totalt på foderanalyserna men oftast brukar jag se det på hästen, har den bra hull, glansig päls, god vilja både före/under och efter ridning så brukar det vara bra foder men naturligtvis gör jag en koll på nätet.

Jag är verkligen ingen expert på området här men ska försöka visa hur jag tänker..

Årets gräs har ju varit enormt högt på socker, protein och det visar sig ganska tydligt på foderanalysen. Det har varit många fånghästar den här sommaren och faran är inte över bara för att gräset sinar - nu kommer hö:et.

Men som sagt; Vår torrsubstans är 91% (japp mycket torrt hösilage), Smältbart råprotein 63g/kg TS och Omsättbar energi till häst 9,1MJ/kg TS, kalcium & fosfor 2,4g/kj TS

Energi krävs både för hästens hälsa och arbete, men ett energiöverskott lagras som fett.
Protein är byggstenarna för hästen. Alltså det är det den använder för att växa, tillverka mjölk, få muskler. Nåja, korrekt ridning behövs också för musklerna men proteinet ser till att musklerna mår bra och utvecklas mer vid rätt ridning..
Kalcium/Fosfor behövs för att skelettet ska må bra.

Riktlinjer från sidan Hästsverige:
Avelsston, växande unghästar: >10 MJ/kg ts, >8 g smältbart råprotein/MJ
Vuxna hästar (ej digivande, dräktiga)i normalt arbete eller vila: <10 MJ/kg ts, ca 6 g smb rp/MJ
Hästar i hårt arbete (elitnivå, heldagsarbeten): >10 MJ/kg ts, ca 6 g smb rp/MJ

SÅ, om jag nu kör dessa värden i programmet plus att Brana ska väga runt 325kg, hon tränar mycket (jag anser att när jag rider ca 1 timme 6ggr/veckan och kör på rätt hårt så blir det träna mycket), hullet är normalt, hon går ute dygnet runt året runt,  så blir det uträknat att jag bör ge henne runt 5-6 kg per dag - nu är det torrsubstans vi pratar om men eftersom vårt hösilage är supertorrt så... -  och 0,05kg miner blå.
Då blir balansen rätt ok.. Sällan att man hamnar på perfekt men så nära noll vore bra.

Som ni alla märker så är vårt hö väldigt högt i protein-värdet och det är något att ta i beaktande. För mycket protein gör att hästen kissar mer och då vill dricka mer samt att prestationsnivån blir sämre (nu pratar vi elitnivå) men den blir inte sjuk av för mycket protein i grovfodret, det är annat med kraftfoder men eftersom jag sällan ger mina hästar kraftfoder så ignorerar jag detta. Se information här.

Många säger att för mycket protein ger fång på hästar men egentligen finns det inte riktigt mycket forskat om detta. Snabba byten på foder, för mycket energi i fodret = feta hästar - det kan ge fång. Tänk på det alla ni som låter hästarna vila mitt i sommaren, som byter hagar, köper hö från den ena bonden till den andra bonden och som drar iväg på tävlingar och låter hästarna beta i olika hagar eller äta köpt hö..

Men jag säger det igen.. Jag brukar se på min häst hur hon är och vad hon behöver.
Har hon bra hull - jag känner revbenen med flat hand längs med sidan men ser inte revbenen från 1 meters avstånd och hon har en rundad bakdel utan några "hål" eller "fettbullar", hon har inte fet tjock hård mankam, men fin glansig päls, god vilja både före/under och efter ridning, så brukar jag anse att hon får bra foder med god mängd per dygn..

Brana. Välslimmad kropp, rund bakdel, ser inte revben men känner dem
Kjartan, 29 år..  Rund bakdel, fin mankam, lite hängmage+rygg men det får man ha när man är äldre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar