fredag 18 september 2015

Boxarna är målade :-)

Nu äntligen är det klart.. Alla 3 boxar är skurade och bättringsmålade, alltså inte helt nymålade men där det fanns behov (läs bitmärken) så kladdades det på extra färg.
Våra boxar har den ovanliga färgen SVART upp till mitten av boxen och VITT resterande för att sedan på utsidan av boxarna, alltså i gången så är det GRÖNT upp till mitten och sedan VITT..

Jag tycker väl svart är lite väl mörkt men stallet vill ha dessa färger så då får det vara.. Kanske deras galoppfärg? Jag gillar mellanbrunt och ljusbrunt, något som inte är vitt och inte är svart - sådant som gör att stallet nästan alltid ser fräscht ut oavsett hur länge sedan man skurade. Eller som en del stall jag har stått i, de har valt att låta träfärgen vara..

OM jag någon gång/någonsin kommer ha stall så skulle jag vilja ha enkla lösningar. Så som vi hade stall förut, i min systers stall, på den tiden vi hade stora hästar. Det stallet gillade jag. 4-5 boxars stall

  • En lucka i varje box från taket så man kunde slänga ner hö lätt och smidigt eller halm för den delen. 
  • Plyfa-skivor överallt förutom mellan boxarna, där var det träribbor så att man lätt kunde ta bort genom kanalen som de satt i. 
  • Galler ovanför, mellan boxarna och framför gången. Inga hästhuvuden ute i gången, tack så mycket. 
  • Inget "skräp" på boxväggarna, alltså inga vattenkoppar, foderbaljor (fast det hade vi i syrrans stall) och inga täckeshängare etc. Bara en krok inne, för vattnet, en träribba för att hänga upp foderkrubban och en krok på utsidan för grimman.
  • Bra stabil stege för att lätt och smidigt kunna ta sig upp till loftet - eftersom man fodrar därifrån
  • Nät-ytterdörr som stängs automatiskt
  • Bra belysning inne i alla boxar och i gången
  • Varmvatten är ett måste men tvätta häst osv kan man göra ute, behövs ingen vattenspilta - det blir bara fuktigt i stallet.
  • BRA ventilation. Är det något jag tycker brister i många stall så är det just ventilationen
Ohh, det finns så mycket.. Men jag kan också säga att jag skulle lika gärna ha en lada, där jag kan ha hela flocken tillsammans inomhus eller i mindre fållor och sedan mocka ladan. Funkar lika bra det också. 

Hagen är ju viktigast, förstås.. Lösdriftsskjul, isolerad vattenbalja, kuperad terräng.. Lite gräs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar