måndag 21 september 2015

Nya hästar, Flyttdags, Ridning, Lektion

Långt helginlägg men så är det..

Det händer mycket ibland och sånt är bara roligt! Vi, isisarna, ska få nya hästar i vår hage!! En person som äger 2 isis-ston och som jag känner då jag har haft lektion för henne med båda hästarna. Vi välkomnar henne med öppna armar och det ska bli så roligt att få till en liten större flock i hagen, Kjartan kommer stortrivas med så många brudar att hålla reda på.

Så, nu blir det stora flytten i stallet. Flytt, eftersom storhästfolket har "boat" in sig i 3 boxar (Box 1, 2, 3) med sina prylar och Nilla, Mamma & Jag har "boat" in oss i en box (Box 4) med alla våra prylar eftersom vi inte får plats i den uppvärmda sadelkammaren. I den box (Box 4) vi har haft saker ska en av hästarna in och sedan gör vi 2 små boxar (Box 1, 2) till en box och där får den andra hästen flytta in. Sedan finns det en chans att det kommer en storhäst också och då måste boxen (Box 5) i storhäststallet tömmas också.

Då har vi bara en liten liten box kvar (Box 3) och den får vi alla dela på till att ha foder i. Eller så blir det vår sadelkammare (Box 3) och de stora hästarna får - om nu inte den stora hästen kommer - dela på den stora boxen (Box 5)  i deras del i stallet.
Vi ska ha stallmöte på lördag för att diskutera igenom allt detta OCH stallchefen ska ge oss alla en deadline på när allt ska vara tömt.

Jag är sådan som går igång direkt (nähä?, säger nog många av er) så jag har redan börjat förbereda flyttandet. Det kommer säkert bli en hel del jobb när de nya kommer (skjul ska upp, boxar ska städas, målas osv) så det är lika bra att jag börjar. 

Så jag tömde dynbackarna på prylar - vilken smart grej det var med dynbackar  och sedan flyttade jag in varsin dynback i hästarnas boxar.

De är inte i vägen för hästarna, boxarna är stora, och jag får på köpet en rätt trevlig avställningsplats när jag är inne i boxen. De går tyvärr inte att sitta på - i alla fall inte de här jag har. Sedan fyllde jag dem med täcken, lite andra prylar och hjälmen, vantar. Lås PÅ, då jag inte vill att hästarna öppnar backarna.

Sedan var det då ryktväskan och tränsen.. De fick hänga på boxväggen, på utsidan. Eftersom jag inte har en vägg så hängde jag på grannens vägg - som ändå ska bli foder/sadelkammare så det gör inget. Alla storhästar har ju en gallervägg plus täckes hängare att använda men jag har ingenting, varken till Kjartan eller Brana så det fick bli så här. 


Nu har jag bara sadlarna kvar och fodertunnan att flytta.. 

När jag ändå höll på med flyttandet av prylar gick jag ner till hagen och öppnade upp hela hagen. Vilken LYCKA för hästarna.. Gott grönt gräs som har växt till sig under hela sommaren. Men jag behövde stolpen för att dela hagen - vi släpper INTE ihop damerna med de nya damerna förrän de har landat lite, kanske i vår.. Så, under vintern får de varsin del i hagen och då måste hagen byggas om (igen) och det måste göras NU då marken är mjuk och trevlig och inte frusen.
Jag byggde en ganska smart lösning med en gångkanal för oss personer mellan hagarna, och så grindar in i kanalen för hästarna plus en till grind för att kunna komma ut ur hagen. Just nu är det bara en massa stolp så det ser lite grötigt ut men så fort trådarna kommer på så kommer alla andra förstå vad jag har gjort. 

Ja, det var då allt med städandet och flyttandet.. Förutom det har jag förstås ridit, Brana går superbra och känns riktigt samarbetsvillig. Vi övar kondis i nuläget med massa tempoväxlingar. De är ganska trötta när de kommer in i boxarna från hagen. Både Brana & Svipa lägger sig ner ganska omgående.



Jag har haft lite lektioner också, för 3-gångare.. Eller är det 3-gångare?!?! Ett varmblod som skulle tränas (ny i stallet) upptäckte jag snart att den töltade.. Men..?? Varmblod ska inte kunna tölta, eller?? Men likväl så töltade den. Kort tempo tölt, ökat tempo tölt.. Visst var det inte korrekt, hästen skulle trava och galoppera men nog töltade den alltid. Jag filmade lite och efter filmningen visade hästen nästan 1 helt varv tölt. 

Jag har sett detta på flera av hästarna i stallet, att de töltar. Det är fullblod och varmblod, f.d galoppörer och travare. Är det så att denna tölt-gen sitter så djupt hos rasen hästar eller är det så att de egentligen blir stressade och taktar i skritt, men då taktar fort?? 
Den här hästen som jag filmade töltade dock rätt länge så jag misstänker att han har blivit tränad för passgång i travlöp, ni vet - när de sätter linor runt höger fram/höger bak och vänster fram/vänster bak för att få till en passgång.. 
Passlöp gör hästarna snabbare än travlöp, dock förbjudet i Sverige om jag minns rätt.

KORRIGERING gällande det kursiva: NEJ - hästen har inte blivit tränad för passlöp utan har helt naturligt tölt i sig, fick jag lära mig av MalinS..

3 kommentarer:

  1. Varmblod har ofta mycket tölt och töltar/passar ofta som föl.
    Tittar man på travtävlingar med voltstart ser man ofta mycket tölt: Jex hade en travhäst när hon jobbade på Fors och hon Sandy, som hon hette var ren femgångare. Gick bååde att töltjobba, som vilken isis som helst och även att lägga i pass (hur coolt som helst).
    Har även sett både quarterhäst och lusitano tölta ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. AHA!! Tyckte det var häftigt att se tölt. Vi fick börja träna övergångar till trav på detta varmblod så att hästen travade. DÅ vet jag detta (att hästen inte var passtränad) men Varför har de så mycket tölt/pass i sig?? Trodde allt sådant var bortavlat för länge sedan på "stora" hästar..

      Radera
    2. Det är inte lika bortavlat på varmbloden som på kallbloden (förutom isl.hästen då) och halvblodshästar, som var de som drog och bar i krig.
      I en del länder töltas även araber till exempel.
      Kolla: http://forums.arabianbreeders.net/uploads/monthly_06_2011/post-2350-0-01676600-1308256995.jpg
      och
      http://www.arieana.com/photos/notebook/ronekgai.jpg

      Det amerikanska varmblodet (travare) och islandshästen delar ju DMRT3 - genen - Genen som gör att hästar kan springa fort i trav eller pass.
      I USA har man ju även "American pacers", vilket är "vanliga travare, men med begåvning för passgång. De lärs inte att gå pass med linorna utan linorna skall hjälpa hästen att hålla balansen i pass och inte slå upp (hur mycket det nu HJÄLPER och hur mycket det hindrar hästen från att slå upp kan ju diskuteras).
      Men just amerikanska varmblod har dokumeterat lätt för laterala gångarter! :)

      Radera