torsdag 3 september 2015

Tävling 2016

Jag vet att jag är långt fram i tiden men jag är en sådan person. Jag ger mig själv mål, delmål, småmål och planerar och funderar hur jag ska lösa allt på bästa möjliga sätt. Sen kan planer alltid ändras och det är så livet fungerar - det förändras och tråkigt vore det annars.

MEN! Om jag ska börja tävla nästa år måste en del saker vara klara. T ex så måste jag bli medlem i en klubb igen, jag har tidigare gnällt hit och dit om priser på alla klubbar men för enkelhetens skull bör jag väl bli medlem i en lokalklubb som är.. just det.. lokal. Jag bor i Norrtälje så jag antar att det är dessa klubbar jag bör välja mellan: Bliðfari (455kr) Gladur (490kr) Stormur (530kr)
Jag har varit medlem i 2 av dessa och tycker nog att alla klubbar fungerar ungefär likadant och det enda jag vill ha klubben till för är ju för att kunna tävla. För er som inte förstår så måste man vara medlem i en lokalklubb för att få tävla, det har med olycksfallsförsäkring att göra..

Licens måste man ha också och eftersom jag oftast tävlar på hög nivå så krävs en dyr licens men jag kan alltid börja med regional licens (500kr) för att sedan gradera upp mig till nationell (+250kr)
Licens och medlem är på årsbasis..

Sedan är det transporten. Den ska besiktas nu under hösten och dessutom har jag riggat den med lite smarta prylar så att jag lätt och smidigt kan mocka ur den osv. T ex finns det alltid en grep, sopborste, sopsäckar i transporten, likaså finns alltid kniv, brandfilt, 1:a hjälpen. Jag har satt upp lite batteridrivna spotbelysningar så att jag ser där inne utan att ha bilens belysning på. Termomenter måste upp eftersom det tydligen är lagkrav på att man måste kunna mäta temperaturen i släpet och logga max/min temperaturen under färdens gång. Ska även försöka sätta upp en vattenhink så Brana har tillgång till vatten - de gånger vi åker långt.

Jag ska bygga ett portabelt sadelskåp. Är lite trött på att kånka alla prylar fram och tillbaka från hästsläp till tävlingsbox så nu ska ett sadelskåp fram. Specialdesignat och med hänglås mm, eftersom det är jag som bygger det.

Hästen är ju mer eller mindre klar, likaså all utrustning på mig och på hästen. Kanske skippar boots och fixar senskydd istället men det är en fundering bara..
Sedan är det bara till att bevaka tävlingspropparna i januari/februar/mars nästa år..

Om jag längtar?? Jajamensan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar