tisdag 22 september 2015

Städa Nillas del & Rida

Kom till stallet igen och eftersom Nilla just nu inte är i stallet så passade jag på att städa ordning hennes saker också, så nu kommer hon inte hitta en endaste pryl..  Det är lite skojsigt det här med att städa andras prylar, särskilt när man är lite olika på hur man behandlar sina saker.

Nilla är väldigt skötsam med sina saker, lite oorganiserad och har lite svårt att slänga saker som hon inte har använt på länge. Jag är mer slarvig med mina saker, organiserad men kör med 1-års principen vilket innebär att har jag inte använt sakerna på över 1 år, så är det inte värt att spara. 
Tänk nu på att det var jag som gick igenom Nillas prylar :-)

Det blev till att slita ut varenda pryl ur hennes 2 (!!) dynbackar, fulla till bredden. Sedan in med dynback i Svipas box och så började jag fundera igenom VAD de använder och NÄR. Vintertäcken åkte i, regntäcken likaså, fleecetäcken också (varför har man så mycket täcken??) och så lite vojlockar, lite reflexer.. 
Tränsen hängdes utanför så som jag hade gjort med Brana & Kjartan och boots, spö, hjälm likaså. 

Sedan var det då sommarprylar som inte får plats plus högen med prylar som jag inte har sett Nilla använda och en väldans massa kläder och vantar - en hel ICAkasse full med vantar. Det blev en tom dynback, kläder, trasiga saker, lite läderprylar i en kasse, flaskor, vojockar hon inte använder, krattor, flugtäcken som Nilla får bestämma vad hon ska göra med, självklart slänger jag inte någon annans saker utan att få ett okey från personen i fråga.

Efter detta tog jag in hästarna. Alla 3 verkar helt utslagna men det är nu pälsen börjar tjockna till, knott på kvällarna, kallt på nätterna och väldigt varmt på dagarna - så det är inte undra på att de är trötta. De går dessutom i hela hagen så massa gräs att äta i en del - där de tillbringar hela sin tid just nu. Kände igenom Svipa & Kjartan och sedan borsta Brana för en uteritt. På med sadel, träns, reflextäcke och så ut på grusvägen för att träna tempoväxlingar. 

Jag har säkert sagt det förut men jag säger det gärna igen. Brana är otroligt lyhörd för sätet. När jag vill öka så bara pressar jag på lite med låren, "öppnar upp framtill" med sätet och låter henne öka tempot och när jag vill minska tempot så nyper jag till lite med knän, lår i sadeln (som om man vore kissnödig) och då sänker hon tempot. Tyglarna?? Nää, de rör jag knappt, finns som stöd i handen men jag behöver inte röra mig mer än så. 
Och ja, vi rider med hackamore, fortfarande och alltid. Hon får sår i munnen av bett, spelar ingen roll vad det är för bett och hur man rider - såren kommer ändå. Jag kan ha henne med bett i boxen och hon får sår i munnen där också. Det måste vara något med skinnet i munnen.

Jag kom tillbaka till stallet, svettiga och ännu tröttare, vid 19-tiden. Lät Brana stå i boxen en stund och pusta ut medan jag kylde hennes ben och sedan fick Kjartan en liten longering också. Runt 19:30 tog jag ut hästarna igen och då var det mörkt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar