torsdag 12 mars 2015

Kotsenskidan

Benet ser bättre och bättre ut.. Jag var lite orolig en stund, för ca två veckor sedan, för svullnaden och värmen ville aldrig gå ner men efter jag började använda lera (igen) så verkar det ha lagt sig. Branas ben är mindre svullet, bara lite galligt vid själva kotan och värmen är nästintill obefintlig. Det börjar se lovande ut.

Den här leran är nog det bästa jag har använt. Här finns det miljoner med preparat men den här leran, som jag har använt på mina stora hästar för sisådär 20 år sedan, är fortfarande BÄST. Leran heter: Swede Clay och finns att köpa på så gott som vilken hästaffär som helst. Kladda på benet i ett tjockt lager och så sitter det tills du borstar bort det. Leran kyler medan det är kladdigt vilket är en ganska lång tid. Vill man ha mer effekt kan man lägga på lite tidningspapper, det gör inte jag.

Vi har nu skrittat i ca 6 veckor, från ungefär 30 minuter till dagens tid ca 1 timme. Sakta men säkert ökade jag på tiden och vi skrittar rakt fram på en grusväg i en lite halvlång form. Nästa vecka ska vi till Evidensia igen för att kontrollera att allt är som det ska.

Kjartan hänger med (som alltid) på dessa turer, dock utan ryttare. Han får gå som handhäst bredvid Brana. Han är ändå lite äldre, 29 år, och har fått jobba mycket under sina år tillsammans med min mamma. De har ridit långturer, längre turer på 10 mil och jag har dessutom haft honom som examinationshäst på min instruktörsutbildning. Han har nog fått bli pensionär nu och får njuta av livet som handhäst...

Ibland kan jag t om ta ut hela bunten. Brana. Kjartan & Svipa längst ut. 

2 kommentarer:

  1. Härligt att det går åt rätt håll. Grannen har problem med en sena, det har nästan tagit ett år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket skönt.. Det är på tiden tycker jag.. Senskadan (framben) är helt friskförklarad. Den tog ca 7 månader. Kotsenskidan (bakben) har varit lite bökigare, har i nuläget tagit ca 4-5 månader. Sparskadan (andra bakben) är också lite stökig.. Jag ska be veterinär kolla den också. Även om den är röntgat och friskförklarad så ömmar hon på själva ärret..

      Radera