måndag 9 mars 2015

Bra produktiv helg..

Nej men vilket härlig helg det blev den här helgen också!! Det märks att våren är på väg för mina känslor är mer glada, positiva och jag ler när jag går upp på morgonen. Det faktum att man inte behöver klä på sig 5 lager för att gå ut är också en ganska stor avgörande faktor.

Lördagen började med lektioner. Det var en bunt som skulle drillas, tränas, korrigera sitsar osv. Jag fick också rida en av hästarna (whoho).. Det brukar jag inte göra men när vi har provat allt vi kan tillsammans, ryttaren+hästen+jag, och det fortfarande inte sker någon förbättring - ja, DÅ sitter jag oftast upp för att se/känna på hästen. Hästen var fin, mycket steg där och jag blev totalt slut efter 5 minuters ridning, Herrejösses så jag har lagt av mig på 1 års vila/skrittande på Brana!! 

Väl hemma igen fick jag vårkänslor så jag städade för fulla muggar. Altanen (den inglasade direkt anslutning till huset) fick sig en rejäl genomkörare, jag flyttade runt möbler där och slängde ut två döda blommor. Dammsög hela golvet och är supernöjd med resultatet. Nu är det bara mjuka skira gardiner, lite ny färg på väggarna, nytt tak som behövs.


Eftersom dammsugaren ändå var framme passade jag på att dammsuga rent bilen invändigt och så fick själva huset sig en genomkörare också. 
Jag städade rent lite på tomten också, saker som jag hade glömt när vintern kom har dykt upp igen. Planerat lite inför vårens flytt av skjul och lite andra saker ute på tomten. 

Det är faktiskt tur att Brana inte är tävlingsklar det här året då jag har så många roliga planer för mitt nya hus.. Älskar att träna, tävla, kursa men just nu är det operation fixa hus som gäller.

Söndagsmorgonen började med morgonfodring för att sedan komma hem och göra pannkakor. Pannkaksfrukost ute på altan, i ca 12 grader men det var det värt..

Sen satt jag ute på gångbron runt 2 timmar och njöt av morgonkaffet. Japp, jag har en gångbro runt huset som har tak men inte inglasad, där kan jag sitta och njuta av naturen och min baksida av tomten som består av skog utan att bli blöt. Ida låg i famnen, filten över oss och så satt jag bara där och såg ut i skogen, lyssnade på koltrasten  - JA! jag hör koltrasten igen, älskar den fågeln.. Jag hade nog kunnat sitta där hela dagen men jag hade en lektion igen..

Den här gången var det ett fullblod som skulle drillas. Så vi tränade "ha koll på bakdelen på volt" samt "arbeta jämnt med bakbenen" vilket både hästen och ryttaren tyckte var jobbigt. Det såg fint ut när de jobbade.. 

Sen var det dags för vår traditionsenliga skrittrunda. Brana satt jag på, Ida instoppad i jackan, Kjartan som handhäst, Nilla+Svipa bredvid oss. Vårklädda hela bunten, inga reflexer och inga pannlampor.. Vi skrittade iväg och njöt av solen, värmen, fåglarna och var nog ute i ca 1 timme. Underbart härligt. Jag bladdrade på för oss båda, det blev mycket vintermästerskaps-snack och tävlingar/kurser och vi alla 6 njöt av vårens dofter.

Väl hemma passade vi på att borsta och pälsa av hästarna så mycket som möjligt. Jag städade rent mina dynbackar (där jag har alla hästsaker) och sedan fick hästarna komma ut i hagen. Kjartan & Svipa utan täcken - för första gången på länge - och Brana med ett litet tunnare vintertäcke..  Ja, Kjartan njöt av att få vind i pälsen, det kan man lugnt säga.. Han rullade många gånger på de lerigaste ställena.. Tack för den du, gubbe lille!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar