fredag 20 mars 2015

Evidensia-besöket

Då var vi uppe med tuppen, drog iväg vid 06:30 till stallet och tog in alla våra hästar så de fick äta frukost i boxarna. Brana fick en genomborstning, transportskydd och så in i transporten. Traditionsenligt protesterade hon genom att stegra lite i transporten men lugnade ner sig så fort vi började rulla.. När vi kom fram var vi väldigt tidiga så Brana fick stå kvar i transporten och mumsa på hö medan jag och mamma tog en promenad med hundarna vid Täby Galopp.. 


Jag passade på att väga henne på utevågen också, 350kg stod den på.. Trodde den var felaktig men nää, hon väger 350 kg..!?! Nåja.. helt ok enligt mig och tydligen enligt veterinärna och sjuksyrran som sa att hon var såå fin i hullet..
Sen in på kliniken (Evidensia i Täby) och invänta Henretta Tals, vår veterinär som har följt oss ända sedan maj 2014.. Vi fick springa lite i gången, helt ohalt, och sedan följde vi traditionen.. Jag bremsar Brana, sjuksyrran inväntar ok från mig, ger Brana lugnande och så raka benet och därefter lullar vi in på ultraljudet.. 

Neej, det var inte så bra som jag trodde. Jag blev rätt besviken men inser också att pga Branas glädjeskutt i hagen så kommer det inte läka lika fort som det gör i en liten fålla med en lugn häst. Det var totalt oförändrat. Inre/Djupa/stora senan har fortfarande en liten lätt blödning (extremt liten, knappt märkbar) så den behöver vi inte bekymra oss om utan det som gör att hon är svullen och ibland varm är kotsenskideinflammationen som fortfarande är aktiv. 
Det beror antagligen på att hon har sprungit för mycket i hagen och retar inflammationen hela tiden. Att Kjartan fick gå ut från flocken bör hjälpa plus det faktum att det börjar komma gräs i hagen  = Brana blir lugnare. 

Vi snackade lite om stötvågsbehandling men vi båda (vet. + jag) inser att så länge Brana inte är lugn i hagen så kommer det knappt ge någon effekt. Så, det blir fortsatt skritt - effektiv skritt - i 1 timme varje dag i 2 månader och så återbesök igen. 
SUCK!! Jag som ville börja trava... 

Många i min situation löser "problemet" genom att ställa av hästen helt och hållet och ägna sig åt de övriga hästar de äger (sån tur har inte jag).. Eller så betäcker de hästen och på så sätt låter hästen vila 2 år.. Visst, mina tankar har också gått dit men med tanke på hur pigg Brana är och hur otroligt jobbig hon faktiskt blir när hon får vila, så ser jag inte det som ett alternativ längre. Jag får helt enkelt "rida" ut den här sjukdomen tills den är klar. Jag misstänker att skadan kommer hålla på i ca 4 månader till och därefter kommer rehabiliteringen med trav, galopp, tölt.. Såå, kanske hösten 2016 är vi redo för tävlingsbanorna igen.. Blir sååå less på det här!!

Nåja, det är tur att jag har en hobby till.. MITT HUS! 
Igår kväll gaskade jag upp mig genom att insektsnäta halva gångbron. Japp, jag har en gångbro från altan till entrédörren och förra året kunde jag knappt sitta där pga alla getingar, myggor plus det faktum att en katt verkar ha det som sina domäner och kissar/sover på mina utemöbler, dynor..  Jag har inget emot att katten är vid mitt hus men INTE kissa på mina dynor! 
 Så det här året köpte jag superbillig spetsgardin och igår knäppte jag fast allt på gångbron, kanske inte supersnyggt men effektivt. NU äntligen kan jag sitta där ute och ha möbler/dynor där ute utan att oroa mig för insekterna eller kattens kiss.. 





1 kommentar:

  1. Vad trist! Vet hur det känns, ack för väl.
    Håller tummarna för att hon håller sig så lugn som möjligt i hagen!
    Kram!

    SvaraRadera