måndag 11 september 2017

Uteritter och Varg

Jag hade en superskön helg med massa häst.. 

Fredag kväll så mockade jag hagen, jag försöker göra det minst en gång per vecka för att minska parasittrycket.. Något jag tycker alla hästägare borde försöka göra..  För mig tar det max 1 timme och det blir ungefär 3 fulla skottkärror..  Rätt mysigt och bra träning. 


Sedan på med reflextäcken och ut på en liten runda med hästarna. Mysigt men det börjar bli lite mörkt nu när man rider vid 19-tiden


Lördagen kom mamma över till stallet och först ägnade vi dagen åt lite shopping, vilket alltid är roligt och sedan åkte vi tillbaka till stallet för en skön liten ridtur på våra hästar.

Teo gick som alltid bra och det roligaste var att jag klagade under shoppingen att han var så slö och väldigt "medel" i sin vilja och det fick jag äta upp under turen. För jösses så han låg på!! Roligt att känna att även han kan tagga till vid behov.


När jag sedan kom hem, vid 17-tiden, mötte jag min granne som var rätt exalterad. En varg hade tydligen varit på min baksida hemma och spatserat omkring för att sedan vandra ner längs med vägen till ett par löptikar.. Jag missade vargen med typ 15 minuter.. Typiskt!! 

Morgonen efter så var jag i stallet några timmar för att fodra, släppa ut hästar, mocka och vid 9-tiden åkte jag hem.. För att bara någon timme efteråt mötas av det här på Facebook..

Den röda byggnaden är då vårt stall.. Japp, en varg  hade varit på baksidan och hämtat en höna för att sedan spatsera över till framsidan av stallet och sedan gå vidare längs med stora hästarnas hage och sedan ut på den grusväg jag brukar rida. Mähh!! Jag missade honom igen!!!

Tragiskt för hönan och lite ovanligt att vargen är så nära bebyggelse och det var ju folk ute vid stallet men det bekymrade tydligen inte vargen. Han är lite för orädd för min smak..  Vi Stockholmare blir ju lite hysteriska när det dyker upp varg så här och det hördes tydligt på allas röster efteråt och på Facebook men jag tycker det är ganska vanligt. Bor vi på landet där det finns hare, räv, rådjur, älg och hos mig finns det även björn och lo - så är det väl inte så ovanligt med att det ska finnas varg också. Men det blir väl så när man känner att ett rovdjur kommer som potentiellt kan attackera. Men alltså, risken att en bil eller en älg dödar dig är större..

Och så red jag ut på kvällen. Tog med mig Kjartan som handhäst och så töltade jag framåt på Teo. Noterade rätt kraftiga tassavtryck längs med grusvägen och långt avstånd mellan avtrycken var det.. Till slut stannade jag upp, satt av och fotade ena avtrycket då Länsstyrelsen har poängterat att de vill ha så mycket information som möjligt om den här vargen. Om det är en hund eller en varg, det vet jag inte men fotade gjorde jag och skickade till stallchefen som är vår kontaktperson med länsstyrelsen.

Tror avtrycket borde vara runt 9-10 cm om jag mäter mot min hand.. 
Länsstyrelsen tror det är en ungvarg (hane) som söker revir och flickvänner.. Vi får väl se om han bosätter sig i området eller inte.. Det beror väl på hur mycket snabbmat vi serverar honom och hur många löptikar vi har i området.

 

Teo och Kjartan går tillsammans igen men Teo är inte så snäll mot Kjartan när de får mat. Han vandrar mellan de båda mathögarna och motar på så sätt bort Kjartan, så han får ingenting. Inte alls schysst och jag försöker hitta på någon vettig lösning.. Vi får se om jag kommer på något. Kjartan måste ju få käk - inte undra på att han är vrålhungrig på kvällarna när jag tar in honom..

Imorse löste jag det genom att sätta Kjartan i lunchhagen och sätta timern på 2 timmar men genom att göra så får de ju ingen lunch.. eller får för tidig lunch. Hmm???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar