torsdag 28 september 2017

Lite mycket nu..

Högt ös, medvetslös.. Nu är tempot vansinnigt HÖGT och jag hinner knappt med att andas.. Det är både mitt vardagsjobb som tar tid och kraft men sedan har jag kommit på den snillrika (eller dåraktiga) ideén att göra om hela vårt stalls sadelkammare..

Varför? Jo, för att alla får inte plats.. En del tar för mycket plats och en del har för lite och en del har plats i en stor box.. Det är varken utrymmes-rättvist eller ekonomiskt rättvist och nu när vintern kommer så måste vi lösa det här. Eftersom våra stallchefer är "tysta" chefer (rätt bra men ibland behövs de faktiskt som ordningspoliser) så har jag helt enkelt tagit saken i egna händer..

Nu gör jag om hela sadelkammaren med skåpförvaring och sadelhängare. NU kan samtliga boxägare (ja, eller snart då) ha:
  • Ett skåp i sadelkammaren
  • Två sadelhängare i sadelkammaren
  • Två tränshängare i sadelkammaren
Allt som är utanför skåpen konfiskeras och slängs bort. Så hård är jag :-)

Ovanpå detta har vi då ett jättestort torkrum där vi också kommer få uppmärkta varsina ytor som vi kan förvara våra saker som inte får plats i skåpen. Likaså foderkammaren får sina platser uppmärkta.

Så efter den här omorganisationen kommer vi alla ha organiserat och ordningsfullt stall där var sak har sin plats och ingen kommer ha mer/mindre yta än någon annan. Det kommer bli såå bra!!

Vi har i nuläget 12 hästar i stallet och det kanske dyker upp 2 hästar till (bara valacker är välkomna) och därefter är det proppfullt i stallet - och då krävs det ordning i stallet!!

En person i stallet sköter all administration samt schemat på städningen i sadelkammaren.
Jag styr då den stora ordning, massiva omorganisationerna och är väl den som säger åt folket när de inte sköter sig.  Och vi alla rullar på schema med fodringarna, ja - jag kör lite special eftersom jag fodrar mina själv men men..
06:00 är frukost för alla hästar inomhus. Isisarna går ut direkt och äter frukost ute
07:00 släpps hästarna ut. De som behöver täcke får täcke på sig
12:00 lunchas mina av foderautomat. Två andra stor-flockar fodras av lunchperson.. Övrig flock har ofta mkt mat kvar från frukost
16:00-18:00 tas hästarna in och får insläppsmat.
20:30 kvällsfodras hästarna.
22:00 kvällsfodras isisarna med automater


Ridvolten är också helt omgjord så nu kan vi alla nog säga att vi är stolta över att stå i vårt fina stall..

Ordning och reda, städning på fredag..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar