måndag 25 september 2017

Tävling!!

DÅ har Theodór och jag varit på vår första tävling!! Mycket spännande, mycket nytt och väldigt VÄLDIGT ROLIGT!! Men vi tar det från början...
 
Kom till stallet som vanligt tidigt på morgonen och släppte ut mina killar, fodrade alla stora, mockade mina boxar, packade släpet och hämtade in Teo och borstade av honom, på med transportskydd och sedan in i transporten, åka till Örnäs (tog mig ca 45 min att köra).
Väl framme så fick jag visa ryttarförsäkran vid infarten för att bli dirigerad till en parkering.. Men jag var tydligen en "kändis" så han bara : "Du vet var du ska parkera" och skickade iväg mig..
 
Parkerade uppe på en mycket lerig och blöt parkering för att gå och checka in mig. Träffade mamma och syrran som hade åkt heeela vägen från Ockelbo (typ 2.5 timmes bilfärd) för att se mina ca 4 minuters ridning!! De tog Ida så att jag kunde fokusera på tävlingen.
 
Mötte ännu fler vänner som Lotte och hennes söööta hund Too-Tiki och så dök uppfödaren Vivvi upp samt min bästis Annica och hennes kille Per, Isabell och Tobbe och därefter dök en gammal stallkompis upp från ett tidigare stall, Bettan.. Det var mig väldans vad alla dök upp när jag ska tävla!? STORT TACK för att ni kom och hejade på mig!!
 
Otroligt roligt men samtidigt kände jag pressen att prestera väldigt bra för det är bara 4 minuters ridning, 3 domare - vilket gör att de ser mig ca 20 sekunder per gångart, vi var ju 3 på banan.
 
Teo stod lugnt och fint i transporten och ca 1 timme före jag skulle in på banan tog jag ut honom för att sadla, tränsa och leda runt honom. Allt var roligt, spännande, läskigt för Teo.. Speakern var nog det som var farligast men efter att ha fått stå och mumsa på gräs bredvid en högtalare så var även speaker-rösten som dundrade ut från högtalaren helt ok..
 
Ca 20 minuter före min start så satt jag upp och började skritta.. Nåja, JAG ville skritta, Teo hittade på allt annat.. Han ville galoppera, snurra, dra efter alla hästar som red hit och dit så till slut kände jag att jag måste in på framridningsbanan - jag struntade fullkomligt i att det var för många där inne, jag behövde komma på en plats där vi var lite mer inhägnade. Och han kastade sig mot utgången, satte sig på bakhasorna, blåste som en elefant, snurrade, blåste, töltade som en dröm och efter ca 10 minuter var han helt slutkörd.. Och då skulle vi in på banan...
 
Så, det var en väldigt mentalt trött Teo som kom in på banan och det visade sig i gångarterna, särskilt tölten. För den blev både travtaktig och energifattig.. Men visst, han kunde hoppa till lite ändå. Det var en häst nedanför ovalbanan som gick i en hage och den var läskig.. Likaså ville han titta på alla hästar utanför banan så jag fick förstås, "utåtställd"..  Men även "fina rörelser"..  Så poängen blev: 3,5 / 4,5 / 4

Fotograf: Isabell Wolf Jorvén
 
Traven var enkel men även här väldigt energifattig.. Jag fick kämpa hårt för att hålla tempo utan att det blev långsamt-ökat-långsamt-ökat och inte slå upp i galopp..  Och samma läskiga hästar stod utanför banan.. Vi slog upp i galopp någon gång också.. Så jag fick även här "saknar energi", "ostabil", "ojämnt tempo". Poängen: 4 / 3,5 (hon såg galoppen) /5,5
 
Fotograf: Isabell Wolf Jorvén
 
Skritten var också lite sisådär. Han var visserligen trött men ville fortfarande springa ifrån det mesta och blev därför tidvis kort i steget, tidvis avslappnad och så de där hästarna på utsidan!! Domarens kommentarer: "gott sträck" "försiktig" "utåtställd", "icke avspänd". Och poängen: 5 / 4,5 / 5,5
 
Och så kom vi till galoppen.. Jag vet att efter 5 pip från speakern så var föregående gångart klar och speakern skulle då säga till om nästa gångart, vilket jag utnyttjade, för jag startade galoppen så fort jag hörde sista 5:e pipet för att inte få en rusande häst i trav då alla andra galopperade. Så jag startade först och fick en väldigt fin galoppfattning. Sedan ville Teo helst stanna för han var riktigt slut nu men jag drev på så mycket jag kunde och bad om lite mer.. Lite mer.. Liiiiite mer..  Han kändes faktiskt helt ok i galoppen.. Domarens kommentarer: "Ok fattning, Gott framåtgrip, bra bakben, Fina rörelser" Och poängen: 5,5 /5,5 /6,5
 
Fotograf: Isabell Wolf Jorvén

 
Och så var vi klara.. Med slutpoängen: 4,5 / 4,5 / 5,4 och totalen 4,8. Vi kom på 15:e plats av 18.. Men vad gör det?? NU har vi testat och vi båda har lärt oss en hel del om varandra
.
En av domarna stoppade mig vid utgången och sa att han såg ojämn ut bak och att jag bör kontrollera upp detta, vilket jag förstås gjorde direkt. Iskall om benen, ingen svullnad och när jag longerade dagen efter såg han ut som vanligt - alltså helt ren i gångarten. Så jag tror detta berodde på hans ojämna tempo och hans osäkerhet i gången och obalansen då han är ung och tveksam.. Ingen av min "publik" noterade någon ojämnhet..
 
Teo skötte sig UTMÄRKT på sin första tävling med massa hästar, musik och annat som han aldrig har fått uppleva.. Jag däremot red som en kratta, gjorde massa "nybörjarmisstag" och kunde ha gett honom mer stöd.. Men men, sånt är livet. Det är bara att lära sig av dessa och göra om, göra rätt..
 
Jag lastade in min lille kille efter ett tag och sedan åkte vi hem och möttes av mer eller mindre alla hästar i hagarna som gnäggade oss "Välkomna hem"..  Teo fick gå ut i hage till Kjartan och jag började den eviga tillbaka-packningen och städning av transport (det var så mkt enklare när man var liten då föräldrar gjorde allt jobb, nu får man göra allt själv)..
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar