tisdag 19 september 2017

Ketchup-effekt

Peter sa att det skulle hända men jag trodde inte det skulle hända så tidigt... Han sa "i vinter"..
Teo går suveränt just nu!!

Det är en ynnest att få rida honom för just nu är han mjuk, följsam, pigg, samarbetsvillig och har väldigt trevliga gångarter..

Jag drog ner till en grusväg där man mer eller mindre kan träna som på en rakbana eftersom vår ridvolt håller på att förbättras och då kan man inte rida där. Så jag övade på grusvägen och bara för att det är en väg som går rakt fram så behöver man inte bara rida spikrakt fram.. 

Jag övade sidvärtsrörelser i skritt, från ena kanten till den andra. Fokus på att trampa under, reagera när jag gör halvhalter för omställning, mjuk och fin i munnen, lyhörd för skänkeln. Sedan starta tölten och här startar vi bara inte genom att driva på utan här gör vi halvhalt, samlar så till den grad att det känns som om han ska lyfta fram och så trampa under ordentligt bak plus bli lite liiite lateral. DÅ startar jag tölten.
Töltade sida till sida på grusvägen genom sidvärtsrörelser. Samma här, lyssna på mig när jag gör halvhalt, flytta undan för lätt skänkel (jag hjälper även till lite med min vikt) och svara när jag ber om rakställning - inte bara "göra som vi gjorde tidigare" utan verkligen samarbeta med mig. Avsaktning till skritt och det är samma här, inte bara stanna upp tempot utan trampa under i tölten, samla sig och så stanna upp energin bakifrån. Jag använder knappt tyglarna, även om de är kortade och glappar inte, utan rider mer med mina knän.. 

För det är med knäna jag jobbar.  Halvhalter gör jag genom att pressa in knäskålarna i sadeln, driva gör jag genom att öppna upp knäna och stanna så behåller jag knäskålarna i sadeln tills dess hästen stannar. På så sätt behöver jag inga tyglar och knappt inget under knäna heller. Självklart spänner och slappnar jag av i rumpmusklerna beroende på vilket moment jag gör.

Sedan bakdelsvändning för att vända, visste inte om han kunde detta men bakdelsvändning blev det och så fram i tölt igen. Rakt fram i mitten, så att han inte söker stöd mot dikeskanterna och så växla till trav.. Mmmm..

Det gick så otroligt bra så jag avslutade väl efter ca 20 minuter, satt av, berömde massvis och ledde hem honom. Guldhäst!! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar