fredag 3 mars 2017

Frisk luft

Det här med ventilation i stall är alltid en evig debatt.. Folk vill väl men inser inte att en häst är en häst och en människa är en människa. Med det sagt menar jag att en häst har päls, har sin bästa temperaturnivå runt +5 grader med frisk luft och vi människor vill helst ha runt 18-25 grader och ganska varmt och gosigt.
Jag står i ett stall där "min" del är separerad från de stora hästarnas del och tur är väl det.. För i mitt stall är det bara jag som bestämmer och där är luften fräsch, frisk och bra snurr på luften.

Vi har ingen mekanisk ventilation utan får förlita oss på fönster och annat. I min stalldel så är fönstren alltid öppna, året om, på vid gavel eller lite mindre gavel - beroende på hur mycket vind det är ute. Jag har dessutom två ventiler i boxarna. En häst kräver egentligen 8 såna ventiler för att luften ska vara ok men eftersom jag bara har 2 hästar i min stall och dessutom fönster plus taklucka öppen så räcker det mer än väl. Luften i mitt stall är alltid fräsch, frisk, det luktar aldrig bajs eller varm häst och är aldrig fuktigt.

Men i det stora stallet. Jag vet inte riktigt om folket där anser att hästarna fryser eller något för de stänger konstant alla fönster, takluckan och även ytterdörrarna. Så luften där inne stannar kvar i stallet och det blir kvalmigt, fuktigt, fullt med hästbajs/kiss dofter. Samma temperatur som i mitt stall men luften där inne cirkulerar inte så varenda fönster är blött och man riktigt känner hur luften står still.
Jag brukar öppna fönster inne hos dem för att få in luft men någon i stallet tycker det är kallt och dragigt och stänger jämt..  Så numera har jag slutat med detta eftersom det leder bara till debatter och som sagt, det är ju inte min stalldel - de får göra som de anser är bäst.

Numera anses det ju att hästarna ska ha friskluftintag högt uppe i boxarna och så ska den fräscha luften sakta "singla" ner över hästarna.. Förr skulle ventilationen vara lågt men då sprider man bara dyngluften.

Jag kommer nog aldrig förstå stall som inte har ventilation i stallarna och de som stänger dörrar, fönster just pga att människan fryser. Visserligen har vi vattenrör i stallet som är oisolerade (hur man nu kan göra så) men det är väldigt sällan temperaturen i stall går ner under 0 grader..

Frisk fräsch luft har ingen häst dött av, om de hade gjort det så hade många hästar legat döda i hagarna..

Mycket bra informativ sida: http://www.stallfakta.se/luftintag-i-haststallar/

Så här ser "mitt" stall ut.. Fönster på ena sidan.. 
 Taklucka där fuxen står och 2 mindre (nyare än de på bilden) ventilationsgaller som går direkt ut till yttre miljön i mina 2 boxar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar