torsdag 9 mars 2017

Rida rida pållar...

Ahh, SNÖ!! Finns det något bättre än massa härlig snö, lagom kallt ute och så ljuset!!?! Det här är mitt favoritväder..

Kom till stallet igår morse och noterade att Kjartan hade vänt upp och ner på boxen.. haha.. Han gjorde så förr i tiden när han ansåg att han hade stått inne för länge och eftersom det stora stallets morgon-utsläppare hade varit där tidigt så var de stora redan ute.. Oförskämt!!, ansåg Kjartan. Han - stallets konung - ska ut FÖRST!!  Så, på med grejer på hästarna och så ut.. Kjartan mer eller mindre sprang ner till hagen..

På eftermiddagen dök jag upp igen för att mötas av två mycket glada hästar i hagen som kom galopperandes till grinden. Det var inte åsynen av mig som gjorde dem glada utan det faktum att de skulle få komma in och få mat.. Nåja, jag kan väl glädjas åt att slippa jaga hästarna i hagen.

Jag gick ner till volten med Teo men där var tydligen en isfläck under snön så PANG! där damp jag i backen.. Teo undrade nog vad jag pysslade med men det var bara till att borsta av och leda ner honom vidare.. Sedan red jag en stund på ridvolten men eftersom snön var så blöt och vi än så länge bara skrittade så fick han antingen styltor (trots snowgrips) eller så var det bara otur med en isfläck på ridvolten under snön för även Teo gick ner på knäna.. Efter denna lilla grej så valde jag att ta en tur på grusvägen istället. Vi övade tölt, trav, skritt med serpentinbågar och öppna. Det gick hyfsat bra, lite seg var han. Jag vet inte om det berodde på att han hade nästan rasat omkull eller att han bara var trött men men.. Vad gör det?? Efter en stunds träning så avbröt jag, satt av och ledde honom hem igen. Jag var varm och svettig (antagligen för mycket kläder) men Teo var sval och oberörd. Hmm?
Han brukar få på sig back-on-track täcke en stund efter ridning så även idag..



Men eftersom det var sånt strålande väder trots att det började bli mörkt så tyckte jag att jag skulle få njuta lite av en skogstur.. Så jag satte på Kjartan sadel, träns och reflextäcke och laddade upp med en pannlampa på mig också och så UT med Kjartan.. Det är en sådan fröjd att rida på Kjartan, en sådan klok liten gubbe som bara gör exakt det han vill göra utan massa tjafs eller funderingar. Vi mötte även plogbilen - inte en sådan där liten sak utan en stor traktor med snöslunga.. Mycket intressant men Kjartan bara tittade lite och verkade säga: "än sen då?" och gick vidare. Lite trav, lite tölt och massa skritt. Det var länge sedan jag red honom och ännu längre sedan jag red ut ensam.. Mycket mysigt med snön, pannlampans sken och Kjartan med sina söta lurviga öron..

Jag känner mig stolt över att kunna få chansen att rida en sådan fin och samarbetsvillig häst.. Som är 31 år.. Det är få förunnat att få denna möjlighet..

Efter att ha borstat av hästarna, kollat igenom dem lite extra och sopat gången i min ensamhet - japp, ensam var jag på kvällen som alla andra kvällar - så var det dags för kvällsfodringen och sedan åkte jag hemåt.. För att mötas av en enorm plogvall vid min uppfart. Jomen ja visst ja - det har ju snöat.. Så ut på uppfarten och så ploga hela uppfarten. Svettigt men väldigt tillfredsställande. Nu är infarten helt fri från snö..

Bra dag det var.. denna internationella kvinnodag.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar