måndag 6 mars 2017

Vila, lektion, utsläpp i stor hage, tölt

Lördag morgon och utsläpp i stora fina hagen. Senast pojkarna gick i den här hagen var i september och efter noggrann genomgång av mig och mamma med trådar och så fredagskvällen körde jag ner vattenbaljor och lite annat för att rigga klart så var hagen redo för pojkarna.

Så på lördagsmorgonen kom jag till stallet som vanligt och gav alla stora hästar sin frukost inne (som vanligt) och på med kläder på mina och så gick vi ut från stallet. Hästarna trodde förstås att vi skulle gå till den vanliga "tråkiga" hagen men när jag vek av mot ett annat håll så visste Kjartan var vi var på väg. Hans öron pekade rakt framåt och han sträckte ut i skritten rejält så jag fick svårt att hänga med. Ut i stora härliga hagen och tjohooo!! Vilken lycka!! Båda pojkarna galopperade omkring, bockade och busade och njöt av att komma in i en stor hage med massa yta.

Lördag dag var planerad att rida med mamma, planera inglasning av gångbro och lite annat. Dock blev det inte riktigt som planerat då det snö/regnade och blåste så ridandet blev inställt.

Men jag måste sköta hästarna så på kvällen åkte jag till stallet och tog in pojkarna, efter deras härliga stund i stora hagen och så passade jag på att borsta av dem rejält. Båda var väldigt trötta efter att ha varit ute i hagen och fått massa nya intryck så Kjartan fick vila men Teo red jag en liten stund på volten. Det gick så bra med Teo så jag slutade efter en väldigt kort ridtur..

Söndagen var som alltid morgonfodring av stora hästar och så ut med mina pojkar i härliga hagen. De var ungefär lika glada och så åkte jag hem.. För att lite senare åka till Åkerberga för att hålla ridlektion för en storhästryttare. Det gick väldigt bra och jag ser fram emot att få hålla fler lektioner för detta ekipage.

Vila hemma i soffan. Tänk vilken lyx det är att få göra ingenting.. Bara ligga i soffan och njuta av friden.. Nåja, jag skurade badrummet, tog bort tvättmaskin och skurade där och skurade under duschkabin osv. Kändes väldigt tillfredsställande att ha rent golv i badrummet.

Senare på kvällen vidare mot stallet. Ensam igen i stallet, mina stallkamrater är mer "på dagen ryttare" så jag är oftast ensam i stallet på kvällarna.. In med hästarna och eftersom det var ljust ute så sadlade jag Teo och begav mig ut på vägarna. Det finns en jättefin åkerbit som är mjuk och härlig så där red jag fram och tillbaka på den stigen, tölt åt ena hållet, galopp åt andra hållet. Underbart. Han ligger verkligen i tölt numera och jag ser t om framknät i lyftande position när jag rider. Wohoo!!

Efter en stunds ridning så satt jag av, spände upp sadelgjorden, knäppte upp nosgrimman, berömde massvis och gick hem med honom till stallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar