fredag 12 september 2014

Träna upp hästen för tävling..

Jag brukar planlägga det mesta, även om allt kanske inte blir som jag vill men jag trivs med att planera, målsätta och fundera. Så, även med Branas rehabilitering.

Snabb bakgrundsfakta:

September 2013: Fullt fräsch i perfekt tävlingskondition.
Oktober 2013: Kändes ofräsch, vetbesök. Inga fel. Vila 4 veckor.
December 2013: Kändes ok men ändå inte helt ok. Inga synliga problem. Sadelkontroll.
Januari 2014: Vila av och till
Mars 2014: Red men varannan dag.
April 2014: Tränades inför tävling.
Maj 2014: Skadad. Antagligen skadad från oktober men jag och veterinärer såg det inte.

Maj - Augusti 2014: Vila. Först i liten fålla, sedan i normalstor hage dygnet runt.
Augusti-Oktober 2014: Skrittas, ridandes. 1 timme var/varannan dag.
Oktober-November 2014: Skritt, trav, tölt (kort tempo)., 1 timme var/varannan dag.
November-December 2014: Skritt, trav, tölt, galopp. 1 timme var/varannan dag.

Skall vara, om inget går fel, fullt återställd i ridbart skick lagom till Januari 2015. Då har jag ca 4 månader på mig att få tillbaka den Brana (eller ännu bättre version) som jag hade innan 2014. Planen är mycket pulsande i snö - hoppas på snörik vinter - kombinerat med träning som stretchar hennes kropp, t ex ridning på volt osv men det får ni läsa om här i bloggen då jag tränar.
Jag har ridhus i närheten som jag hoppas att jag kan använda plus ridvolt på gården. Naturligtvis blir det pauser också i träningen - kroppen måste få vila också.

Planen är fullt tävlingsbar häst i maj 2015, då jag vill ut på banorna igen...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar