torsdag 4 september 2014

Tillbaka till verkligheten

Jamen nu är man åter på jobbet efter 2 underbara semesterveckor som jag ägnade åt huset och stallet. Det blev en hel del ridande på Brana och Kjartan som handhäst. Han verkar gilla att gå med utan ryttare och njuter av sina damers sällskap. Branas ben ser bättre och bättre ut..

Ärrvävnad kommer hon alltid ha men svullnaden ska minska mer och mer och till slut kommer det bara finnas ärrvävnad på ringbandet.. Det vita som syns på benet är rester från kylleran.. Japp, jag använder fortfarande kyllera för att kyla benet, även om det kanske inte behövs längre.

Så här såg hon ut första veckan i maj...

Och eldat har vi pysslat med för att få bort så mycket sly som möjligt som låg i enorma högar på tomten efter föregående ägare som använde baksidan som dumpningsplats. Så medan mamma mestadels eldade så stod pappa och sågade eller hjälpte till med att elda då jag var "tvungen" att åka till stallet och sköta hästarna. I hela 3.5 dagar eldade vi från 8 på morgonen till ca 16 på eftermiddag, sen var tunnan full med aska.


Jag köpte en ny kran till köket tidigare och den fick pappa äran att installera åt mig. Det skulle vara en enkel sak men efter att han slog i huvudet och blodade ner insidan av skåpet, muttrade en hel del för otroligt svårmonterad kran, låg upp och ner och filade på bänkskivan så fick han till slut in den på plats. Underbar kran och nu kan jag skölja disken lättare.

Och jag fick lust att måla om kökets alla luckor. De är av trämaterial, som ni ser på bilden ovanför och jag ville ha ett ljusare kök så jag målade om alla luckor i vit färg.. Det blev rätt fint även om det syns att det är handmålat.. Kaklet under hyllorna målade jag i somras, då det var någon brungrön färg som var från 70-talet. Nu ska bara ett fönster in där tavlan längst bort hänger.. 
Bilden är från första grundningen.. 



2 kommentarer:

  1. Vad fint det blir! Handhållen luckor tycker jag ör snyggare än lackade . /Lisa

    SvaraRadera